Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/2741
Назва: Формування відповідального ставлення до здоров’я у вихованців центрів соціально-психологічної реабілітації
Інші назви: Forming of responsible attitude to the health of inmates socio-psychological rehabilitation
Автори: Крупник, Зоряна Ігорівна
Krupnik, Zoryana Igorivna
Ключові слова: вихованці
здоров’я
відповідальне ставлення
центри соціально-психологічної реабілітації
соціально-педагогічні умови
pupils
health
responsible attitude
socio-psychological rehabilitation
social and educational conditions
Дата публікації: 2016
Бібліографічний опис: Крупник, Зоряна Ігорівна. Формування відповідального ставлення до здоров'я у вихованців центрів соціально-психологічної реабілітації [Текст] : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.05 / Крупник Зоряна Ігорівна ; Міжрегіональна академія управління персоналом. - Умань, 2016. - 213 с.
Короткий огляд (реферат): АНОТАЦІЇ Крупник З. І. Формування відповідального ставлення до здоров’я у вихованців центрів соціально-психологічної реабілітації. – На правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.05 – соціальна педагогіка. – Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Умань, 2016. У дисертації наведено теоретичне узагальнення проблеми формування відповідального ставлення до здоров’я у вихованців центрів соціально-психологічної реабілітації. З’ясовано стан дослідженості проблеми у психолого-педагогічній літературі, розкрито зміст, сутність поняття здоров’я. На основі теоретичного аналізу наукових джерел уточнено сутність понять «формування відповідального ставлення до здоров’я у вихованців центрів соціально-психологічної реабілітації». Визначено критерії (когнітивний, мотиваційно-ціннісний, дяльнісно-поведінковий), показники і схарактеризовано рівні (достатній (соціально-прийнятний), середній (соціально-індиферентний), низький (соціально-неприйнятний) сформованості відповідального ставлення до здоров’я у вихованців центрів соціально-психологічної реабілітації. Обґрунтовано та експериментально перевірено структурно-функціональну модель і соціально-педагогічні умови формування відповідального ставлення до здоров’я у вихованців ЦСПР: підготовка педагогічних працівників центрів соціально-психологічної реабілітації до формування у вихованців відповідального ставлення до здоров’я; впровадження комплексної програми «Мій вибір – відповідальне ставлення до здоров’я»; застосування інноваційного змісту, форм і методів з профілактики негативного впливу соціального середовища. Ключові слова: вихованці, здоров’я, відповідальне ставлення, центри соціально-психологічної реабілітації, соціально-педагогічні умови. Krupnik Z. I. Forming of responsible attitude to the health of inmates socio-psychological rehabilitation. – On the rights of manuscript. Scientific thesis for the degree of the Candidate of Pedagogical Sciences in specialty 13.00.05 – Social pedagogic. – Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Uman, 2016. The thesis shows theoretical generalization problem of forming a responsible attitude to health in pupils of socio-psychological rehabilitation, modified necessity of its use in educational activities. It was found status of research problems in psychological and pedagogical literature, the content of the essence of the concept of health. Clarified the definition of the concept of forming a responsible attitude to health in pupils of socio-psychological rehabilitation as a complex of measures of socio-pedagogical, psychological, legal influence. That aimed at understanding the pupils of the nature and content of health in public life, possession of skills improving activity that promotes positive socialization and motivation a healthy lifestyle, to minimize the negative influence of society, providing social and psychological rehabilitation and social protection, the positive perception of life. Identified and developed the basic criteria of responsible attitude to health in pupils from socio-psychological rehabilitation such as: cognitive (knowledge of the norms and values of health, understanding the nature and content of responsible attitude to health in public life, the awareness of their responsibility for their own health), reasonably-valuable ( interest in health issues, health place in the hierarchy of values in life, motivation to implement the norms of responsible attitude to health, negative attitude to bad habits), activity-behavioral (observance of responsibility, pro-social behavior in various activities, possession of skills recreational activities, the implementation of a responsible attitude to health in the subject-subject relations). The criteria and indicators are characterized the levels of formation of the responsible attitude to health at the center of pupils, social and necessary as the sufficient, socially indifferent as the medium and socially unacceptable as the low. The structural and functional model of a responsible attitude to health in pupils from socio-psychological rehabilitation which encompasses the following stages: the methodologically-target (target-activity objectives, approaches to the organization of social and educational activities (student-indicative, the system, active, environmental); principles (personification of a humanistic orientation of the pedagogical process, dialogic social education, social responsibility, focus on positive behavior and character of students, the organization of social experience); objects (students and center staff, parents, social institutions); preventive influence function (protective, diagnostic and prognostic, organizational and communicative, mediation, correction and rehabilitation, prevention). Procedure (set of forms and methods of work as a way to influence the students, the centers’ staff, parents, the general interaction of social institutions; effective (level of formation of the responsible attitude to the health centers in the pupils of criteria and indicators). Grounded and experimentally tested social-pedagogical conditions of formation of the responsible attitude to health in pupils of socio-psychological rehabilitation, there are: training of teachers centers of socio-psychological rehabilitation of the problem of formation at pupils of a responsible attitude to health; implementation of a comprehensive program «My choice is the responsible attitude to health»; using of innovative content, forms and methods for the prevention of the negative influence of the social environment;. Developed and approved a comprehensive program «My choice is the responsible attitude to health» in pupils of socio-psychological rehabilitation. The results of the formative stage of experimental studies have shown the effectiveness of the developed structural-functional model and socio-pedagogical conditions. Key words: pupils, health, responsible attitude, socio-psychological rehabilitation, social and educational conditions.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/2741
Розташовується у зібраннях:Дисертації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
крупник_дисертація.pdf1.86 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.