Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/33673
Назва: Реалізація боргової політики в країнах ЄС: уроки для України
Інші назви: Debt policy implementation in EU countries: lessons for Ukraine
Автори: Лютий, Ігор
Терес, Юлія
Lyuty, Ihor
Teres, Yuliia
Ключові слова: боргова політика
державний борг
дефіцит бюджету
державні цінні папери
debt policy
state debt
guaranteed state debt
budget deficit
government securities
Дата публікації: 2018
Видавництво: ТНЕУ
Бібліографічний опис: Лютий, І. Реалізація боргової політики в країнах ЄС: уроки для України [Текст] / Ігор Лютий, Юлія Терес // Світ фінансів. - 2018. - Вип. 4. - С. 7-19.
Короткий огляд (реферат): Проаналізовано заходи, які застосували країни ЄС у процесі подолання кризових явищ. Запропоновано застосування цього досвіду в Україні з огляду на реальну загрозу боргової кризи. Визначено, що однією з основних статей бюджетних витрат країн ЄС є видатки на обслуговування державного боргу. Виявлено тенденцію до зменшення частки короткострокового державного боргу та збільшення довгострокового, що забезпечує скорочення поточних бюджетних витрат на обслуговування державного боргу в ЄС. Introduction. IThe implementation of debt policy in the EU countries is associated with a range of problems, in particular, rising social spending, and increasing budget deficits. In recent years, Member States have had a negative impact on the debt crisis, which is primarily due to unbridled fiscal policies of individual countries and the banking crisis. Purpose. The article is devoted to issues of implementation of debt policy in the EU coun- tries and the problems of overcoming the consequences of the debt crisis, which began in 2008 and extends to today. An estimation of the possibilities of using this experience in Ukraine is made considering the fact that the country is on the verge of a debt crisis. Results. It has been determined that the sovereign debt crisis is a crisis of confidence for the EU, in particular the euro zone. This required adjusting both the socio-economic and finan- cial policies of the EU. It can be argued that the Stability and Growth Pact did not take place and that now Europe needs to form a qualitatively new budget system that could more effectively cope with the adverse economic consequences or even the failure of a Member State to fulfill its obligations. It has been determined that one of the main items of budget expenditures of the European Union countries is government debt service costs. Public debt management, above all, is car- ried out through government debt securities. There is a tendency to reduce the share of short- term public debt and increase the long-term, which provides reduction of budget expenditures for servicing public debt. In particular, in some EU countries there are strict rules that determine the conditions for external borrowing, for example, new loans should not exceed the annual amounts of debt to be repaid. Conclusions. It has been established that a number of measures have been implemented in the EU countries to address the consequences of the debt crisis, in particular: diversification of sources of state debt financing and optimization of terms of circulation of government debt securities; fiscal consolidation; increase maturity of debt obligations and optimize the structure of the public debt portfolio. It is concluded that the measures taken by the EU countries to overcome the consequences of the debt crisis may be useful for Ukraine and, in fact, is a step-by-step guide for the presentation of crisis phenomena, taking into account positive and negative experiences.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/33673
ISSN: 1818-5754
Розташовується у зібраннях:Світ фінансів Випуск 4 2018 рік

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Лютий.pdf364.06 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.