Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/3393
Назва: Особливості понять інститут та інституалізація ринку страхових послуг
Інші назви: Features of concepts of institute and institutionalization of insurance market services
Автори: Клапків, Юрій Михайлович
Klapkiv, Yurij
Ключові слова: інститут
інституціалізація
структура
седиментація
організація
ринок страхових послуг
страхова компанія
institute
institutionalization
structure
sedimentation
organization
market of insurance services
insurance company
Дата публікації: 2015
Видавництво: ТНЕУ
Бібліографічний опис: Клапків, Ю. М. Особливості понять інститут та інституалізація ринку страхових послуг [Текст] / Юрій Михайлович Клапків // Наука молода : зб. наук. праць молодих вчених ТНЕУ. - 2015. - № 23. - С. 14-19.
Короткий огляд (реферат): У статті розглядають особливості поняття інститут та інституціоналізація, розкривається його зміст у різних сферах. Проаналізовано термінологічні проблеми застосування поняття інституціоналізація та інститут у страховій справі. Виокремлено наступні етапи інституціоналізації: інновація, призвичаєння, об'єктивізації і седиментації. Виокремлено двоступінчастий характер інституціоналізації розвитку страхового ринку. Проведено, аналіз інституціоналізації на політично-правовій чи ринковій фазі, базований на підставі перед усім відносних показників. The article describes features of the concept institution and institutionalization, reveals its contents in various fields. One manifestation of institutionalization is the horizontal expansion of institutions. It includes extensions range of institutions, especially the growing institutionalization of different spheres and fields of life. Terminological problems of the concept of institutionalization and the institution in the insurance business are analyzed. Institutionalization as a process of organization and regulation of public life, landscaping, formalization and standardization of public relations was determined. The following stages of institutionalization: innovation, conscience, objectification and sedimentation are determined as well as their representation on the insurance market. In particular, the process of institutionalization has launched a legislative change in the form of the adoption in 1996 of the Law of Ukraine "On insurance". Fixation took place through the formation of new solutions as a response to emerging changes. Objectification is the stage multiinstitutionalization that provides distribution and consolidation of new structures, licenses insurance companies, the development of rules insurance. One of the stages of full institutionalization is sedimentation that is characterized with almost complete spread of new structures, and their persistence over time. We considered the nature of the institutional approach, singled out two-step nature of the institutionalization of the insurance market, namely, formal political phase and a phase of socio - cultural. Analysis on the institutionalization of political-legal or market phase, based on the relative basis before all indicators such as the share of insurance, premiums collected in the number of registered insurance or index Herfindahl – Hirschman is conducted. Consideration of socio-cultural institutionalization phase of the insurance market of Ukraine is based on a social belief and trust in insurance companies. The factors that motivate the use of insurance are determined. Optimal is illustrated, shares of insurance products that without obligation are bought by clients. The recent changes in the insurance market of Ukraine is analyzed.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/3393
ISSN: 1818-2682
Розташовується у зібраннях:Наука молода Випуск 23

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Клапків Ю.М..pdf336.22 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.