Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/37498
Назва: Психологічна діагностика міжособистісної взаємодії засобами соціометричного опитування
Інші назви: Psychological diagnostics of interpersonal interaction by means of sociometric survey
Автори: Гірняк, Андрій
Hirniak, Andrii
Ключові слова: соціометрія
міжособистісна взаємодія
мала група
колектив
індекс згуртованості
індекс експансивності
соціальна дистанція
інтеграція
симпатія/антипатія
sociometry
interpersonal interaction
small group
collective
cohesion index
expansiveness index
social distance
integration
sympathy/antipathy
Дата публікації: 2019
Видавництво: ТНЕУ
Бібліографічний опис: Гірняк, А. Психологічна діагностика міжособистісної взаємодії засобами соціометричного опитування [Текст] / Андрій Гірняк // Психологія і суспільство. – 2019. – № 3-4. – C. 138-147.
Короткий огляд (реферат): У статті досліджено один із найскладніших для пізнання психологічних феноменів, а саме внутрішньогрупові стосунки у системах “студент – студент”, “студент – мікрогрупа”, “студент – група”, “мікрогрупа – мікрогрупа”, “мікрогрупа – група” та ін. Автором запропоновано низку удосконалень процедури проведення соціометричного опитування. Зокрема обґрунтована доцільність одночасного застосування декількох соціометричних критеріїв, що дають змогу виявити симпатію/антипатію, зумовлену когнітивною та емоційною складовою. Адже відомо, що одна і та ж особа у своїй соціальній групі може бути соціометричним лідером за одним критерієм і водночас аутсайдером – за іншим. Також на основі узагальнення результатів емпіричного обстеження 52 студентських академічних груп у трьох ЗВО України та теоретичного обґрунтування доцільності і можливості об’єктивного розмежування етапів розвитку малої соціальної групи на матеріалі кількісних показників запропоновано використовувати у ролі критерію такого розмежування кількісні параметри індексу експансивності взаємодії членів групи: дифузна група (0 – 0,16), асоціація (0,17 – 0,20), кооперація (0,21 – 0,30), автономія (0,31 – 0,36), колектив (0,37 – 1,0). Водночас у статті висвітлено низку виявлених у ході дослідження психологічних закономірностей, пов’язаних із виникненням і перебігом процесу міжособистісного контактування у студентських академічних групах. Особлива увага дослідника приділена динаміці внутрішньогрупових взаємин студентів на різних курсах навчання, балансу раціонально-логічних та образно-емоційних спричинень позитивного мікроклімату малих соціальних груп, а також нормальній та аномальній лініям їх розвитку. Зазначені закономірності і тенденції збагачують предметне поле кількох дисциплінарних гілок психології, а саме педагогічної, вікової, соціальної. The article explores one of the most complex for cognition psychological phenomena, namely, intragroup relationships in systems “student – student”, “student – microgroup”, “student – group”, “microgroup – microgroup”, “microgroup – group”, etc. The author proposes a number of improvements to the sociometric survey procedure. In particular, it is substantiated the feasibility of applying several sociometric criteria simultaneously to enable the expression of sympathy / antipathy caused by the cognitive and emotional component. It is known that one and the same person in one’s social group can be a sociometric leader by one criterion and, at the same time, an outsider by another. Also, on the basis of summarizing the results of the empirical survey of 52 student’s academic groups at three HEI (higher education institution) of Ukraine and on the basis of theoretical substantiation of the feasibility and possibility of objective delimitation the stages of a small social group development on the material of quantitative indicators, it is proposed to use as a criterion for such delimitation the quantitative parameters of the expansiveness index of group members’ interaction: diffuse group (0 – 0,16), association (0,17 – 0,20), cooperation (0,21 – 0,30), autonomy (0,31 – 0,36), collective (0,37 – 1,0). At the same time, the article highlights a number of psychological patterns identified in the course of the study, related to the emergence and course of the process of interpersonal contact in student’s academic groups. The researcher pays a special attention to the dynamics of students’ intragroup relationships in different courses of study, to the balance of rational-logical and figuratively-emotional causes of the positive microclimate of small social groups, as well as to the normal and anomalous lines of their development. These patterns and trends enrich the subject field of several disciplinary branches of psychology, namely: pedagogical, age, and social.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/37498
Розташовується у зібраннях:Психологія і суспільство 2019. - № 3-4 (77-78)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Гірняк.pdf668.03 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.