Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/38075
Назва: Основні світові моделі університетської освіти та важливі відмінності у методах навчання і викладання для адаптації українських студентів під час навчання за кордоном
Інші назви: FUNDAMENTAL GLOBAL MODELS OF UNIVERSITY EDUCATION AND IMPORTANT DIFFERENCES IN TEACHING METHODS FOR ADAPTING UKRAINIAN STUDENTS TO STUDY ABROAD //GUARANTEE AND PROTECTION OF FUNDAMENTAL HUMAN RIGHTS AS AN INTEGRAL ELEMENT OF THE INTEGRATION OF UKRAINE IN THE EU
Автори: Блашків, Ольга Володимирівна
Blashkiv, Olha
Ключові слова: Ключові слова: модель розвитку університетської системи освіти, інноваційні методи навчання, студенти, традиційна система освіти, навички, питання.
Key words: model of the development of the university education system, innovative teaching methods, students, traditional education system, skills, questions.
Дата публікації: 2019
Видавництво: Olsztyn: Zakład Poligraficzny Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Серія/номер: GUARANTEE AND PROTECTION OF FUNDAMENTAL HUMAN RIGHTS AS AN INTEGRAL ELEMENT OF THE INTEGRATION OF UKRAINE IN THE EU;
Короткий огляд (реферат): The article deals with the actual problem of choosing the ways of development of the university system of education in Ukraine. The study tested the formation of an innovative model of development with the support both for the achievements of the world university community and for the modern practices of the universities of Ukraine. The distinctive differences between traditional and innovative teaching are identified. Moreover, the potential benefits and drawbacks of using particular teaching methods in connection with the transition from one educative paradigm to another in the context of social demands and transformations are stated. As a result, the reasons for Ukrainian students’ ill-preparedness to fulfill the requirements of educational and scientific programs adapted to the world educational space are formulated. The peculiarities of preparing a free person of a new level of world outlook in the context of modern university education are outlined, for example, such as the formation of the university’s critical-innovative potential and new human thinking in the conditions of university education. As a result, it is noted that the process of modernization of Ukrainian higher education in an era of shifting winds (instability) is characterized by ambiguity: on the one hand, the lack of a purposeful educational policy, on the other, the desire to change the concept of the educational process, to teach students “to think openly, think outside the box”; humanization of the educational process, its partial individualization. The benefits of this study are that it is proposed to combine the in-depth study of academic concentration at Ukrainian universities with the study of specific courses for the formation of innovative thinking.
Опис: У статті висвітлено актуальну проблему вибору шляхів розвитку університетської системи освіти в Україні та формування інноваційної моделі розвитку з опертям як на досягнення світової університетської спільноти, так і на сучасні практики університетів України. Визначено характерні відміннос­ті традиційного та інноваційного навчання, вказані переваги та недолі­ки використання окремих методів навчання у зв’язку з переходом від однієї парадигми до іншої в контексті суспільних вимог і трансформацій, у результаті сформульовано причини недостатньої готовністі українських студентів до виконання вимог освітніх і наукових програм, адаптованих до світового освітнього простору. Окреслено особливості підготовки вільної людини нового рівня світогляду в умовах сучасної університетської освіти, наприклад формування критично-інноваційного потенціалу університету та нового мислення людини в умовах університетської освіти. Підсумовано, що процес модернізації української вищої освіти в епоху нестабільності відзначається неоднозначністю: з одного боку – відсутність цілеспрямованої освітньої політики, з іншого – прагнення змінити концепцію навчального процесу, навчити студентів «мислити розкуто, нешаблонно»; гуманізація процесу навчання, його часткова індивідуалізація.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/38075
ISBN: 978-83-65992-40-6
Розташовується у зібраннях:Статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Ukraina-UE-2-сторінки-4-6,50-60.pdf213.67 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.