Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/3941
Назва: Розвиток змісту шкільної іншомовної освіти в Королівстві Швеція
Інші назви: Development of the content of secondary foreign language education in the Kingdom of Sweden
Автори: Мовчан, Лариса Григорівна
Movchan, Larysa Grygorivna
Ключові слова: зміст шкільної іншомовної освіти
навчання іноземних мов
тенденції розвитку
загальноосвітні навчальні заклади
content of secondary foreign language education
foreign language teaching and learning
tendencies of development
secondary educational establishments
Дата публікації: 2012
Бібліографічний опис: Мовчан, Лариса Григорівна. Розвиток змісту шкільної іншомовної освіти в Королівстві Швеція : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Лариса Григорівна Мовчан, Національна академія педагогічних наук України. Інститут педагогіки.– К. : Б.в., 2012.– 198 с.
Короткий огляд (реферат): АНОТАЦІЯ Мовчан Л.Г. Розвиток змісту шкільної іншомовної освіти в Королівстві Швеція. – Рукопис. Дисертація на здобуття ступеня кандитата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна», Київ, 2012. Дисертацію присвячено проблемі розвитку змісту шкільної іншомовної освіти в Королівстві Швеція (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.). Виявлені тенденції розвитку галузі в умовах мультилінгвізму: пріоритизація іноземних мов у змісті загальної освіти, урізноманітнення їх переліку і запровадження цього предмета з раннього шкільного віку; модернізація навчальних планів і програм, комунікативне і культурологічне спрямування навчання; посилення автономії учня; вивчення немовних предметів засобами іноземної мови; орієнтація на європейські стандарти; дивергенція між навчальними програмами і навчальними матеріалами; підвищення професіоналізму вчителя завдяки розширенню науково-педагогічних досліджень і звуженню спеціалізації. На основі узагальнення стану розвитку змісту шкільної іншомовної освіти в Україні та Швеції визначено шляхи можливого використання позитивного шведського досвіду в освітній практиці України. Ключові слова: зміст шкільної іншомовної освіти, навчання іноземних мов, тенденції розвитку, загальноосвітні навчальні заклади, Швеція. ANNOTATION Movchan L.G. Development of the content of secondary foreign language education in the Kingdom of Sweden. – Manuscript. The dissertation for the academic degree of candidate of pedagogical science, speciality 13.00.01 – General pedagogics and pedagogical history. – Open International University of Human Development “Ukraine”, Kyiv, 2012. The thesis provides the complex analysis of the development of content of secondary foreign language education in Sweden (the second half of the 20th – the beginning of the 21st century). Educational priorities of Sweden are defined by the European Council’s multilingual and plurilingual policy aimed at: 1) promotion of labor force mobility for the European citizens through knowledge of two foreign languages except mother tongue; 2) life-long language learning; 3) creating а language friendly environment; 4) early language learning; 5) integration of foreign language teaching with the target culture. Thus, Sweden supports Swedish as the official language, promotes the development of minority languages and encourages the study of English. While developing its secondary foreign language education, Sweden follows the recommendations of the Common European Framework of References and applies the European Language Portfolio. The concept of content of secondary foreign language education comprises: 1) the system of knowledge about the target language and culture; 2) skills and abilities in various types of communication in a target language; 3) experience in intercultural interaction; 4) emotional and value-based attitude towards the reality. Within the frames of the research, historical, socio-political and pedagogical factors of influence on the foundation and development of the surveyed field are defined (enunciation of the national multilingual language policy, liberal reforms in education and influence of pedocentristic pedagogical theories (school of one teacher during 8−9 years, learner-centered approach, avoiding marks). On the basis of the analysis of these factors the following periodization of the development of the surveyed field was proposed: 1) 1950 – 1960 – launching modern educational reforms and introduction of new curricula, reinforcement of foreign languages in the educational content, prioritization of English and transition to its early learning; 2) 1970 – 1980 рр. – intensifying research into linguistic-didactics, pupil’s autonomy in education; 3) 1990 – beginning of the 21st century – decentralization of education, involving teachers into scientific research, adherence to the European educational standards, transition to the communicative method, using the European Language Portfolio to assess pupil’s communicative competence. The goals and the contents of syllabuses are set according to the Common European Framework of References, whereas the national standards of proficiency outcomes in English are higher than the European ones due to a high presence of this language in the Swedish society. However, decentralization and transferring responsibility to schools for defining necessary grammatical and lexical minima complicate the integrity of standardization of pupils’ performance at the national level. Implementation of content and language integrated learning (SPRINT) creates a language friendly environment and increases exposure of pupils to a target language. The seven-stage system of language education including levels A, B and C of a secondary school ensures detailed goal definition and distinct language proficiency. The pluralism of educational technologies resulted in diversity of educational tools. They are composed with the emphasis on communication, taking advantage of new technologies. The decisive factor of choosing educational tools is availability of computer assisted instructional materials, a teacher’s book, a reader. A great amount of authentic texts from the target culture and other subjects in the curriculum provides the development of communicative competencies, realizes interdisciplinary ties and broadens intercultural perception. At the same time, teacher’s autonomy in choosing educational tools results in variance of initial language proficiency levels on completion of a compulsory school Specific to Sweden multidisciplinary pedagogical education enables the teacher to realize interdisciplinary ties and get the whole vision of pupils’ performance in all subjects. The social demand for highly qualified teachers brought out the tendency to more subject specific teacher training and profound theoretical training alongside with scientific research in this field which was the main core of the recent reforms in teacher education. Summarizing of content of secondary foreign language education in Ukraine and Sweden is provided; possible ways of introducing some positive Swedish achievements into secondary foreign language education of Ukraine are elaborated. Key words: content of secondary foreign language education, foreign language teaching and learning, tendencies of development, secondary educational establishments, Sweden.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/3941
Розташовується у зібраннях:Дисертації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
dr.pdf1.8 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.