Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/8236
Назва: Специфіка вербалізації позитивної оцінки вмінь, здібностей, можливостей та заслуг адресата в ситуаціях маніпулювання
Автори: Шкіцька, Ірина Юріївна
Ключові слова: маніпулема, маніпулятивна стратегія позитиву, засіб вербалізації оцінки, компліментарне висловлювання, лексема, лексико-граматична структура
манипулема, манипулятивная стратегия позитива, средство вербализации оценки, комплиментарное высказывание, лексема, лексико-граматическая структура
manipulatively-marked language means, positively-coloured manipulative strategy, means of assessment verbalization, сomplimentary utterances, lexeme, locution
Дата публікації: 2013
Видавництво: ДЗ "ЛНУ ім. Тараса Шевченка"
Бібліографічний опис: Шкіцька, І. Ю. Специфіка вербалізації позитивної оцінки вмінь, здібностей, можливостей та заслуг адресата в ситуаціях маніпулювання [Текст] / І. Ю. Шкіцька // Лінгвістика : зб. наук. праць. – № 3 (30). – Луганськ : ДЗ "ЛНУ ім. Тараса Шевченка", 2013. − C. 161–168
Короткий огляд (реферат): Шкіцька І. Ю. Специфіка вербалізації позитивної оцінки вмінь, здібностей, можливостей та заслуг адресата в ситуаціях маніпулювання Cтаття присвячена вивченню засобів вербалізації маніпулятивно спрямованої позитивної оцінки вмінь, здібностей, можливостей і заслуг адресата. Група компліментарних висловлювань стосовно вмінь, здібностей, можливостей та заслуг співрозмовника визначена як домінантна серед компліментів-маніпулем, що пояснюється тим, що міжособистісна маніпуляція відбувається передусім у сфері ділових стосунків. У статті виокремлено підгрупи досліджуваної семантичної групи компліментарних висловлювань. Їх становлять компліменти щодо виконання адресатом певних дій, компліменти на позначення вмінь, навичок, знань, компліменти, що маркують успіх співрозмовника, компліменти щодо здібностей та можливостей, компліменти – „констатанти” позитивних результатів, учинків, дій. У межах підгрупи компліментів стосовно вмінь, навичок, знань вирізнено компліменти, предметом оцінки у яких постають: володіння словом / ораторським мистецтвом; уміння орієнтуватися в нестандартних ситуаціях, наявність гарної пам’яті, смаку, організаторських здібностей, уміння розбиратися в людях, спілкуватися, володіння іноземними мовами. Показано й схарактеризовано лексеми та типові мовні одиниці, що слугують засобами вербалізації позитивної оцінки вмінь, здібностей, можливостей і заслуг адресата в ситуаціях маніпулятивного впливу. Шкицкая И. Ю. Специфика вербализации позитивной оценки умений, способностей, возможностей и заслуг адресата в ситуациях манипулирования Cтатья посвящена изучению средств вербализации манипулятивно направленной позитивной оценки умений, способностей, возможностей и заслуг адресата. Группа комплиментарных высказываний, обозначающих умения, способности, возможности и заслуги собеседника определена как доминантная среди комплиментов-манипулем, что объясняется тем, что межличностное манипулирование имеет место прежде всего в сфере деловых отношений. В статье выделены подгруппы исследуемой семантической группы комплиментарных высказываний. Ими являются комплименты относительно исполнения адресатом определенных действий; комплименты, обозначающие умения, навыки, знания, комплименты, которые маркируют успех собеседника; комплименты на счет способностей и возможностей; комплименты – „констатанты” позитивных результатов, поступков, действий. В рамках подгруппы комплиментов относительно умений, навыков, знаний выделены комплименты, предметом оценки в которых являются: владение словом / ораторским искусством; умение ориентироваться в нестандартных ситуациях, наличие хорошей памяти, вкуса, организаторских способностей, умения разбираться в людях, общаться, владеть иностранными языками. Показаны и охарактеризованы лексемы и типичные языковые единицы, которые являются средствами вербализации позитивной оценки умений, способностей, возможностей и заслуг адресата в ситуациях манипулятивного воздействия. Shkitska I. Y. Verbalization specificity of positive valuation of recipient’s skills, abilities and merits in manipulative situations The article is devoted to the study of linguistic means of manipulatively-directed positive assessment of recipient’s skills, abilities, opportunities and merits. A complimentary utterance is defined as the basic genre type of positively-coloured manipulative strategy, in which the influential function of evaluative category is realized. The group of complimentary utterances towards interlocutor’s skills, abilities, opportunities and merits is defined as dominant among manipulatively-directed compliments that is explained by the fact that interpersonal manipulation takes place primarily in the sphere of business relationships. In the research the subgroups of investigated semantic group of complimentary utterances are described. They contain: compliments towards fulfillment of actions by an addressee; compliments that denote abilities, skills, knowledge; compliments, which mark interlocutor’s success; compliments concerning abilities and opportunities; compliments, which ascertain positive results, deeds and actions. Within compliments subgroups towards skills, abilities, knowledge there are compliments in which the subject of valuation include: ability to speak well / oratory; ability to orient in non-typical situations, presence of good memory, taste, organizational capacity, ability to understand people, communicate, knowledge of foreign languages. The semantic type of compliments regarding interlocutor’s success include the utterances which state presence of something that indicates interlocutor’s success: power, authority, recognition, experience, respect, fame, wealth etc., and utterances that emphasize on his / her status, position, occupation or social role, congratulations and toasts of appropriate themes. The article shows that complimentary utterances concerning interlocutor’s skills and opportunities can mark addressee’s uniqueness and are conducted by contrasting of an interlocutor to others. The author characterizes the lexemes and locutions that are means towards verbalization of positive assessment of recipient’s skills, abilities, opportunities and achievements in situations of manipulative influence.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/8236
Розташовується у зібраннях:Статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Shkitska_stattja.2013_Lug.pdf172.99 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.