Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/28435
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorГусельцева, Марина-
dc.contributor.authorGuseltseva, Marina-
dc.date.accessioned2018-04-27T14:12:16Z-
dc.date.available2018-04-27T14:12:16Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationГусельцева, М. Методологічна оптика як інструмент пізнання [Текст] / Марина Гусельцева // Психологія і суспільство. - 2017. - № 4. - С. 39-55.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/28435-
dc.description.abstractУ статті висвітлена еволюція наукового знання в контексті переважання змінних типів раціональності (класичний, некласичний і постнекласичний ідеали), що сутнісно схарактеризована за допомогою такого новітнього інструменту пізнання, як методологічна оптика. Остання постає важливим посередником між дослідником і пізнаваною реальністю як інтелектуальне знаряддя, що дає змогу йому комбінувати, інтегрувати і конструювати різні дослідницькі стратегії у ситуації динамічності, складності й непередбачуваної мінливості сучасної наукової творчості. В лоні культурно-аналітичного підходу методологічна оптика витлумачується як налаштування саморефлексії дослідницької свідомості, котре дозволяє сконструювати індивідуальний дизайн дослідження і здійснити вибіркове нюансування локальної пізнавальної ситуації. Доведено, що, по-перше, змішані методи і методологічні настановлення з’являються саме у підтримувальному епістемологічному форматі постнекласичного виміру раціональності і, по-друге, тільки у цьому форматі методологічна оптика як метафоричний конструкт набуває довільності та пластичності нових розлогих пояснень різнорідних феноменів, опанування яким примножує здатність дослідника жонглювати розумовими стилями і пізнавальними стратегіями, змінюючи ракурси і способи бачення реальності залежно від вирішуваного завдання. При цьому постнекласична культура мислення визнає безліч типів раціональності, підтримує розвиток змішаних дослідницьких стратегій, ідеї методологічного лібералізму і плюралізму, принципи надрефлексивності і поліпарадигмальності. The evolution of scientific knowledge in the context of the predominance of variables of rationality (classical, non-classical and post-non-classical ideals), which is essentially characterized by such a modern instrument of cognition as methodological optics is highlighted in the article. The last one appears as an important intermediary between a researcher and a recognizable reality as an intellectual tool that enables it to combine, integrate and design various research strategies in a situation of dynamism, complexity, and unpredictable variability of contemporary scientific creativity. In the bosom of the cultural-analytical approach methodological optics is interpreted as the setting of self-reflection of the research consciousness, which allows to construct an individual research design and to carry out a selective nuance of the local cognitive situation. It is proved that, firstly, mixed methods and methodological instructions appear in the supporting epistemological format of the post-non-classical dimension of rationality, and secondly, only in this format, methodological optics as a metaphorical construct acquires the arbitrariness and plasticity of new, lucid explanations of diverse phenomena, mastery of which multiplies the ability of the researcher tojuggle with mental styles and cognitive strategies, changing the angles and ways of seeing reality depending on solved task. In this post-non-classical culture of thinking recognizes many types of rationality, supports the development of mixed research strategies, the ideas of methodological liberalism and pluralism, the principles of over reflexivity and poly-paradigmality.uk_UA
dc.publisherТНЕУuk_UA
dc.subjectпізнанняuk_UA
dc.subjectтипи раціональності - класичний, некласичний посткласичнийuk_UA
dc.subjectметодологічна оптикаuk_UA
dc.subjectкультурно-аналітичний підхідuk_UA
dc.subjectеволюція психологічного знанняuk_UA
dc.subjectполе рефлексіїuk_UA
dc.subjectсистемний підхідuk_UA
dc.subjectтриангуляціяuk_UA
dc.subjectоглядове поле рефлексіїuk_UA
dc.subjectзмішані методологіїuk_UA
dc.subjectпостнекласична епістемологіяuk_UA
dc.subjectcognitionuk_UA
dc.subjecttypes of rationality – classical, non-classical, post-classicaluk_UA
dc.subjectmethodological opticsuk_UA
dc.subjectcultural-analytical approachuk_UA
dc.subjectevolution of psychological knowledgeuk_UA
dc.subjectfield of reflectionuk_UA
dc.subjectsystem approachuk_UA
dc.subjecttriangulationuk_UA
dc.subjectreview field of reflectionuk_UA
dc.subjectmixed methodologiesuk_UA
dc.subjectpost-non-classical epistemologyuk_UA
dc.titleМетодологічна оптика як інструмент пізнанняuk_UA
dc.title.alternativeMethodological optics as a tool of cognitionuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Психологія і суспільство 2017. - № 4 (70)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Гусельцева.pdf567.8 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.