Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/54341
Повний запис метаданих
Поле DC | Значення | Мова |
---|---|---|
dc.contributor.author | Фурман, Анатолій В. | - |
dc.contributor.author | Furman, Anatoliy V. | - |
dc.date.accessioned | 2025-03-21T07:32:46Z | - |
dc.date.available | 2025-03-21T07:32:46Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Фурман, А. В. Освітологія як полідисциплінарний напрям: фундаменталії і методологеми [Текст] / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. – 2023. – № 1. – C. 36-78. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/54341 | - |
dc.description.abstract | На тлі методологічного визначення еталонного набору епістем будь-якого повноцінного наукового предмета формулюються ідеї і завдання, об’єкт і предмет о с в і т о- л о г і ї як нової поліпредметної наукової дисципліни, а також наводяться дослідні та експериментальні факти, аргументується основний її м е т о д – вітакультурного обґрунтування. Доводиться, що інноваційна освітологія модульно-розвивального змісту в наукових працях автора у 2003-2006 роках вперше досліджує у взаємодоповненні і повноті видимий освітній метапроцес, або так звану формальну освіту, та невидимий, проте доконче дійсний і тотально впливовий, тобто неформальну освіту, котра є визначальною у психокультурному розвитку і позитивній самореалізації людини упродовж життя. Водночас висвітлюються результати структурно-параметричного синтезу та порівняльного аналізу вітчизняних і зарубіжних підходів до створення цілісного вчення про освіту. В цьому теоретичному аспекті-усистемненні піддані методологічному рефлексуванню сутнісні відмінності наявних у широкому обігу дефініцій «освітологія», «едукологія», «освітознавство» та порівняльному зіставленню об’єкти, предмети, основні тематизми й узмістовлення у відповідних напрацюваннях українських і світових дослідників. Крім того, осмисленому критичному опрацюванню підлягли дві найвідоміші в Україні теоретичні системи освітології – В.О. Огнев’юка і наукових співробітників однойменної лабораторії та А.В. Фурмана і представників його наукової школи. В результаті доведено, що друга система є більш методологічно виваженою та обґрунтованою, теоретично поліпредметною і мультидисциплінарною. На підтвердження цього аргументується винятково унікальна і дієва авторська конструкція метаметодологічної оптики, а саме складносистемне поєднання чотирьох раніше створених моделей-конфігураторів: а) теорії освітньої діяльності, б) вітакультурної методології, в) інноваційної моделі-оргтехнології модульно-розвивальної освіти, г) фундаментального соціально-психологічного експерименту із заміни традиційної освітньої практики на інтегрально новаційну, що в кожному окремому випадку поєднують і синтезують різнопредметні раціогуманітарні знання про національну освіту як досліджуваний складнорозвитковий об’єкт. У підсумку всіх цих інтелектуально-особистісних зусиль та уреальнення ситуаційного, мотиваційного, діяльного і післядіяльного періодів мислевчинення автором в 2005 році вперше створена методологічна план-карта більш складної теоретичної системи – о с в і т о л о г і ї як синтетичної наукової дисципліни. Вона являє собою особливе модульно-схематичне зображення об’єкта поліпредметного вивчення, а саме вітакультурного простору суспільства у єдності його двох сфер – видимого та невидимого освітнього процесу, а воднораз й певний, здебільшого інтегральний і багатопараметричний, предмет нового наукового напрямку чи нової наукової дисципліни зі своїми окремішніми ідеями і принципами, категоріями і закономірностями, концептами і методами його побудови, функціонування, розвитку. Аргументовані евристичні можливості запропонованої план-карти як ефективного методологічного засобу проблемно-модульної миследіяльності, що дає змогу організувати міждисциплінарне дослідження у вітакультурному напрямку за чітко узгодженою програмою наукової школи. On the background of the methodological definition of the epistemes’ reference set of any full-fledged scientific subject, ideas and tasks, the object and subject of e d u c o l o g y as a new polysubject scientific discipline are formulated, as well as research and experimental facts are given, it is argued the main its m e t h o d vita-cultural substantiation. It is proved that the innovative educology of the modular-developmental content in the author’s scientific works in 2003-2006, for the first time explores in mutual complementarity and completeness the visible educational meta-process, or the so-called formal education, and the invisible but completely valid and totally influential, i.e. informal education, which is determining factor in psychocultural development and positive self-realization of a person throughout life. At the same time, the results of the structure-parametric synthesis and comparative analysis of domestic and foreign approaches to the creation of a holistic teaching on education are highlighted. In this theoretical aspect-systematization, essential differences of the widely available definitions of “educology”, “educational science” are subjected to methodological reflection as well as objects, subjects, main themes and contents are subjected to a comparative comparison in the relevant works of Ukrainian and international researchers. In addition, two of the most famous theoretical systems of educology in Ukraine were subjected to meaningful critical analysis – V.O. Ohnevyuk’s and scientific staff of the cognominal laboratory and A.V. Furman’s and representatives of his scientific school. As a result, it was proved that the second system is more methodologically balanced and substantiated, theoretically poly-subject and multi-disciplinary. To support this, an exceptionally unique and effective author’s construction of metamethodological optics is argued, namely a complex-system combination of four previously created model-configurators of: a) theory of educational activity, b) vita-cultural methodology, c) innovative model-organizational technology of modular-developmental education, d) fundamental socio-psychological experiment on the replacement of traditional educational practice with an integrally innovative one, that in each individual case combines and synthesizes multi-subject ratio-humanitarian knowledge about national education as a researched complex-developmental object. As a result of all these intellect-personal efforts and the realization of the situational, motivational, active and post-active periods of thinking activity, in 2006 the author created for the first time a methodological plan-map of a more complex theoretical system e d u c o l o g y as a synthetic scientific discipline. It is a special modular-schematic representation of the object of poly-subject study, namely the vita-cultural space of society in the unity of its two spheres the visible and invisible educational process, and at the same time a certain, mostly integral and multi-parameter, subject of a new scientific direction or a new scientific discipline with its individual ideas and principles, categories and regularities, concepts and methods of its construction, functioning, development. Heuristic possibilities of the offered plan-map as an effective methodological tool of problem-modular thinking activity have been argued, that makes it possible to organize interdisciplinary research in the vita-cultural direction according to a clearly agreed program of the scientific school. | uk_UA |
dc.publisher | ЗУНУ | uk_UA |
dc.subject | мультидисциплінарне дослідження | uk_UA |
dc.subject | освітній простір | uk_UA |
dc.subject | національна освіта | uk_UA |
dc.subject | українізація сфери освіти | uk_UA |
dc.subject | освітологія | uk_UA |
dc.subject | метасистемна організованість | uk_UA |
dc.subject | інноваційна парадигма освіти | uk_UA |
dc.subject | наукова школа | uk_UA |
dc.subject | неперервна освіта | uk_UA |
dc.subject | едукологія | uk_UA |
dc.subject | інноваційна система модульно- розвивальної освіти А. В. Фурмана | uk_UA |
dc.subject | методологічна робота | uk_UA |
dc.subject | науковий предмет | uk_UA |
dc.subject | педагогіка | uk_UA |
dc.subject | філософія освіти | uk_UA |
dc.subject | методологічна оптика | uk_UA |
dc.subject | метаметодологія | uk_UA |
dc.subject | людинотворення | uk_UA |
dc.subject | проблемно-модульний підхід | uk_UA |
dc.subject | метод вітакультурного обґрунтування | uk_UA |
dc.subject | психокультурний розвиток особи | uk_UA |
dc.subject | освітознавство | uk_UA |
dc.subject | мислесхема | uk_UA |
dc.subject | категорійний лад | uk_UA |
dc.subject | теоретична система | uk_UA |
dc.subject | модель-конфігуратор | uk_UA |
dc.subject | методологічна план-карта | uk_UA |
dc.subject | рефлексія | uk_UA |
dc.subject | методологічне знання | uk_UA |
dc.subject | циклічно-вчинковий підхід | uk_UA |
dc.subject | миследіяльність | uk_UA |
dc.subject | схема мислевчинення | uk_UA |
dc.subject | методологічний модуль | uk_UA |
dc.subject | синтез знань | uk_UA |
dc.subject | моделювання | uk_UA |
dc.subject | конфігурування | uk_UA |
dc.subject | інноваційно-психологічний клімат | uk_UA |
dc.subject | теорія освітньої діяльності | uk_UA |
dc.subject | вітакультурна методологія | uk_UA |
dc.subject | фундаментальний експеримент | uk_UA |
dc.subject | метатеорія | uk_UA |
dc.subject | multidisciplinary research | uk_UA |
dc.subject | educational space | uk_UA |
dc.subject | national education | uk_UA |
dc.subject | Ukrainianization of the sphere of education | uk_UA |
dc.subject | educology | uk_UA |
dc.subject | metasystemic organization | uk_UA |
dc.subject | innovative paradigm of education, scientific school | uk_UA |
dc.subject | continuous education | uk_UA |
dc.subject | A.V. Furman’s innovative system of modular-developmental education | uk_UA |
dc.subject | methodological work | uk_UA |
dc.subject | scientific subject | uk_UA |
dc.subject | pedagogy | uk_UA |
dc.subject | philosophy of education | uk_UA |
dc.subject | methodological optics | uk_UA |
dc.subject | meta-methodology | uk_UA |
dc.subject | human creation | uk_UA |
dc.subject | problem-modular approach | uk_UA |
dc.subject | method of vita-cultural substantiation | uk_UA |
dc.subject | person’s psychocultural development | uk_UA |
dc.subject | educational science | uk_UA |
dc.subject | thought scheme | uk_UA |
dc.subject | categorical order | uk_UA |
dc.subject | theoretical system | uk_UA |
dc.subject | model-configurator | uk_UA |
dc.subject | methodological plan-map | uk_UA |
dc.subject | reflection | uk_UA |
dc.subject | methodological knowledge | uk_UA |
dc.subject | cyclic-deed approach | uk_UA |
dc.subject | thinking activity | uk_UA |
dc.subject | thinking-activity scheme | uk_UA |
dc.subject | methodological module | uk_UA |
dc.subject | synthesis of knowledge | uk_UA |
dc.subject | modeling | uk_UA |
dc.subject | configuration | uk_UA |
dc.subject | innovative-psychological climate | uk_UA |
dc.subject | theory of educational activity | uk_UA |
dc.subject | vita-cultural methodology | uk_UA |
dc.subject | fundamental experiment | uk_UA |
dc.subject | metatheory | uk_UA |
dc.title | Освітологія як полідисциплінарний напрям: фундаменталії і методологеми | uk_UA |
dc.title.alternative | Educology as a polydisciplinary direction: fundamentals and methodologems | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
Розташовується у зібраннях: | Психологія і суспільство 2023. - № 1 (87) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Фурман А. В..PDF | 6.22 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.