Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/54341
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorФурман, Анатолій В.-
dc.contributor.authorFurman, Anatoliy V.-
dc.date.accessioned2025-03-21T07:32:46Z-
dc.date.available2025-03-21T07:32:46Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationФурман, А. В. Освітологія як полідисциплінарний напрям: фундаменталії і методологеми [Текст] / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. – 2023. – № 1. – C. 36-78.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/54341-
dc.description.abstractНа тлі методологічного визначення еталонного набору епістем будь-якого повноцінного наукового предмета формулюються ідеї і завдання, об’єкт і предмет о с в і т о- л о г і ї як нової поліпредметної наукової дисципліни, а також наводяться дослідні та експериментальні факти, аргументується основний її м е т о д – вітакультурного обґрунтування. Доводиться, що інноваційна освітологія модульно-розвивального змісту в наукових працях автора у 2003-2006 роках вперше досліджує у взаємодоповненні і повноті видимий освітній метапроцес, або так звану формальну освіту, та невидимий, проте доконче дійсний і тотально впливовий, тобто неформальну освіту, котра є визначальною у психокультурному розвитку і позитивній самореалізації людини упродовж життя. Водночас висвітлюються результати структурно-параметричного синтезу та порівняльного аналізу вітчизняних і зарубіжних підходів до створення цілісного вчення про освіту. В цьому теоретичному аспекті-усистемненні піддані методологічному рефлексуванню сутнісні відмінності наявних у широкому обігу дефініцій «освітологія», «едукологія», «освітознавство» та порівняльному зіставленню об’єкти, предмети, основні тематизми й узмістовлення у відповідних напрацюваннях українських і світових дослідників. Крім того, осмисленому критичному опрацюванню підлягли дві найвідоміші в Україні теоретичні системи освітології – В.О. Огнев’юка і наукових співробітників однойменної лабораторії та А.В. Фурмана і представників його наукової школи. В результаті доведено, що друга система є більш методологічно виваженою та обґрунтованою, теоретично поліпредметною і мультидисциплінарною. На підтвердження цього аргументується винятково унікальна і дієва авторська конструкція метаметодологічної оптики, а саме складносистемне поєднання чотирьох раніше створених моделей-конфігураторів: а) теорії освітньої діяльності, б) вітакультурної методології, в) інноваційної моделі-оргтехнології модульно-розвивальної освіти, г) фундаментального соціально-психологічного експерименту із заміни традиційної освітньої практики на інтегрально новаційну, що в кожному окремому випадку поєднують і синтезують різнопредметні раціогуманітарні знання про національну освіту як досліджуваний складнорозвитковий об’єкт. У підсумку всіх цих інтелектуально-особистісних зусиль та уреальнення ситуаційного, мотиваційного, діяльного і післядіяльного періодів мислевчинення автором в 2005 році вперше створена методологічна план-карта більш складної теоретичної системи – о с в і т о л о г і ї як синтетичної наукової дисципліни. Вона являє собою особливе модульно-схематичне зображення об’єкта поліпредметного вивчення, а саме вітакультурного простору суспільства у єдності його двох сфер – видимого та невидимого освітнього процесу, а воднораз й певний, здебільшого інтегральний і багатопараметричний, предмет нового наукового напрямку чи нової наукової дисципліни зі своїми окремішніми ідеями і принципами, категоріями і закономірностями, концептами і методами його побудови, функціонування, розвитку. Аргументовані евристичні можливості запропонованої план-карти як ефективного методологічного засобу проблемно-модульної миследіяльності, що дає змогу організувати міждисциплінарне дослідження у вітакультурному напрямку за чітко узгодженою програмою наукової школи. On the background of the methodological definition of the epistemes’ reference set of any full-fledged scientific subject, ideas and tasks, the object and subject of e d u c o l o g y as a new polysubject scientific discipline are formulated, as well as research and experimental facts are given, it is argued the main its m e t h o d vita-cultural substantiation. It is proved that the innovative educology of the modular-developmental content in the author’s scientific works in 2003-2006, for the first time explores in mutual complementarity and completeness the visible educational meta-process, or the so-called formal education, and the invisible but completely valid and totally influential, i.e. informal education, which is determining factor in psychocultural development and positive self-realization of a person throughout life. At the same time, the results of the structure-parametric synthesis and comparative analysis of domestic and foreign approaches to the creation of a holistic teaching on education are highlighted. In this theoretical aspect-systematization, essential differences of the widely available definitions of “educology”, “educational science” are subjected to methodological reflection as well as objects, subjects, main themes and contents are subjected to a comparative comparison in the relevant works of Ukrainian and international researchers. In addition, two of the most famous theoretical systems of educology in Ukraine were subjected to meaningful critical analysis – V.O. Ohnevyuk’s and scientific staff of the cognominal laboratory and A.V. Furman’s and representatives of his scientific school. As a result, it was proved that the second system is more methodologically balanced and substantiated, theoretically poly-subject and multi-disciplinary. To support this, an exceptionally unique and effective author’s construction of metamethodological optics is argued, namely a complex-system combination of four previously created model-configurators of: a) theory of educational activity, b) vita-cultural methodology, c) innovative model-organizational technology of modular-developmental education, d) fundamental socio-psychological experiment on the replacement of traditional educational practice with an integrally innovative one, that in each individual case combines and synthesizes multi-subject ratio-humanitarian knowledge about national education as a researched complex-developmental object. As a result of all these intellect-personal efforts and the realization of the situational, motivational, active and post-active periods of thinking activity, in 2006 the author created for the first time a methodological plan-map of a more complex theoretical system e d u c o l o g y as a synthetic scientific discipline. It is a special modular-schematic representation of the object of poly-subject study, namely the vita-cultural space of society in the unity of its two spheres the visible and invisible educational process, and at the same time a certain, mostly integral and multi-parameter, subject of a new scientific direction or a new scientific discipline with its individual ideas and principles, categories and regularities, concepts and methods of its construction, functioning, development. Heuristic possibilities of the offered plan-map as an effective methodological tool of problem-modular thinking activity have been argued, that makes it possible to organize interdisciplinary research in the vita-cultural direction according to a clearly agreed program of the scientific school.uk_UA
dc.publisherЗУНУuk_UA
dc.subjectмультидисциплінарне дослідженняuk_UA
dc.subjectосвітній простірuk_UA
dc.subjectнаціональна освітаuk_UA
dc.subjectукраїнізація сфери освітиuk_UA
dc.subjectосвітологіяuk_UA
dc.subjectметасистемна організованістьuk_UA
dc.subjectінноваційна парадигма освітиuk_UA
dc.subjectнаукова школаuk_UA
dc.subjectнеперервна освітаuk_UA
dc.subjectедукологіяuk_UA
dc.subjectінноваційна система модульно- розвивальної освіти А. В. Фурманаuk_UA
dc.subjectметодологічна роботаuk_UA
dc.subjectнауковий предметuk_UA
dc.subjectпедагогікаuk_UA
dc.subjectфілософія освітиuk_UA
dc.subjectметодологічна оптикаuk_UA
dc.subjectметаметодологіяuk_UA
dc.subjectлюдинотворенняuk_UA
dc.subjectпроблемно-модульний підхідuk_UA
dc.subjectметод вітакультурного обґрунтуванняuk_UA
dc.subjectпсихокультурний розвиток особиuk_UA
dc.subjectосвітознавствоuk_UA
dc.subjectмислесхемаuk_UA
dc.subjectкатегорійний ладuk_UA
dc.subjectтеоретична системаuk_UA
dc.subjectмодель-конфігураторuk_UA
dc.subjectметодологічна план-картаuk_UA
dc.subjectрефлексіяuk_UA
dc.subjectметодологічне знанняuk_UA
dc.subjectциклічно-вчинковий підхідuk_UA
dc.subjectмиследіяльністьuk_UA
dc.subjectсхема мислевчиненняuk_UA
dc.subjectметодологічний модульuk_UA
dc.subjectсинтез знаньuk_UA
dc.subjectмоделюванняuk_UA
dc.subjectконфігуруванняuk_UA
dc.subjectінноваційно-психологічний кліматuk_UA
dc.subjectтеорія освітньої діяльностіuk_UA
dc.subjectвітакультурна методологіяuk_UA
dc.subjectфундаментальний експериментuk_UA
dc.subjectметатеоріяuk_UA
dc.subjectmultidisciplinary researchuk_UA
dc.subjecteducational spaceuk_UA
dc.subjectnational educationuk_UA
dc.subjectUkrainianization of the sphere of educationuk_UA
dc.subjecteducologyuk_UA
dc.subjectmetasystemic organizationuk_UA
dc.subjectinnovative paradigm of education, scientific schooluk_UA
dc.subjectcontinuous educationuk_UA
dc.subjectA.V. Furman’s innovative system of modular-developmental educationuk_UA
dc.subjectmethodological workuk_UA
dc.subjectscientific subjectuk_UA
dc.subjectpedagogyuk_UA
dc.subjectphilosophy of educationuk_UA
dc.subjectmethodological opticsuk_UA
dc.subjectmeta-methodologyuk_UA
dc.subjecthuman creationuk_UA
dc.subjectproblem-modular approachuk_UA
dc.subjectmethod of vita-cultural substantiationuk_UA
dc.subjectperson’s psychocultural developmentuk_UA
dc.subjecteducational scienceuk_UA
dc.subjectthought schemeuk_UA
dc.subjectcategorical orderuk_UA
dc.subjecttheoretical systemuk_UA
dc.subjectmodel-configuratoruk_UA
dc.subjectmethodological plan-mapuk_UA
dc.subjectreflectionuk_UA
dc.subjectmethodological knowledgeuk_UA
dc.subjectcyclic-deed approachuk_UA
dc.subjectthinking activityuk_UA
dc.subjectthinking-activity schemeuk_UA
dc.subjectmethodological moduleuk_UA
dc.subjectsynthesis of knowledgeuk_UA
dc.subjectmodelinguk_UA
dc.subjectconfigurationuk_UA
dc.subjectinnovative-psychological climateuk_UA
dc.subjecttheory of educational activityuk_UA
dc.subjectvita-cultural methodologyuk_UA
dc.subjectfundamental experimentuk_UA
dc.subjectmetatheoryuk_UA
dc.titleОсвітологія як полідисциплінарний напрям: фундаменталії і методологемиuk_UA
dc.title.alternativeEducology as a polydisciplinary direction: fundamentals and methodologemsuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Психологія і суспільство 2023. - № 1 (87)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Фурман А. В..PDF6.22 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.