Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/55112
Назва: | Державно-приватне партнерство у сфері підготовки кваліфікованих кадрів: сучасний стан і основні напрями розвитку |
Інші назви: | Public-private partnership in the field of training of qualified personnel: current state and main directions of development |
Автори: | Качан, Євген Калиняк, Богдан Kachan, Evgeny Kachan, Bohdan |
Ключові слова: | кваліфіковані працівники фахівці державні та приватні навчальні заклади публічні та приватні інституції ринок праці робоча сила qualified workers specialists state and private educational institutions public and private institutions labor market workforce |
Дата публікації: | 2025 |
Видавництво: | ЗУНУ |
Бібліографічний опис: | Качан, Є. Державно-приватне партнерство у сфері підготовки кваліфікованих кадрів: сучасний стан і основні напрями розвитку [Текст] / Євген Качан, Богдан Калиняк // Вісник економіки. – 2025. – № 1. – C. 161-172. |
Короткий огляд (реферат): | Вступ. Сьогодні актуальним питанням є моніторинг потреб економіки у кваліфікованих кадрах і запобігання їхньому дефіциту. Для цього необхідно приділяти постійну увагу підготовці необхідних кадрів у навчальних закладах як державної, так і приватної форм власності. Тема підготовки кваліфікованих кадрів за умов їхнього дефіциту особливо актуальна, оскільки наявність кваліфікованої робочої сили буде запорукою відновлення національної економіки та її безпеки на майбутнє. Мета наукового дослідження полягає в оцінюванні сучасного стану підготовки кваліфікованих кадрів для національної економіки, з’ясування тенденцій у співпраці публічних і приватних інституцій у сфері підготовки фахівців та визначення основних напрямів її розвитку на перспективу. Результати дослідження. Для визначення потреби у кваліфікованих кадрах, формування державного замовлення на їхню підготовку відсутня відповідна методика. У сучасних умовах споживачами продукту фахових передвищих і вищих навчальних закладів є не тільки органи державної влади і місцевого самоврядування, а й приватні компанії, підприємства, які майже не роблять витрат на їхню підготовку. Співпраця державних і приватних інституцій має здійснюватися через укладення відповідних угод між навчальними закладами і працедавцями та максимального запровадження дуальної освіти, особливо під час підготовки майбутніх учителів, медиків, інженерів, будівельників, транспортників, аграріїв, фахівців у сфері послуг. Масштаби підготовки кваліфікованих кадрів органи державної влади і місцевого самоврядування можуть регулювати на основі розробки галузевих і регіональних балансів робочої сили та ліцензування освітньої діяльності. Перспективи. За умов демографічної кризи, дефіциту робочої сили, особливо кваліфікованих кадрів публічні та приватні інституції мають активно моніторити стан ринку праці й аналізувати тенденції його розвитку. Взаємодія публічних та приватних інституцій у сфері підготовки кваліфікованих кадрів полягає у тісній співпраці навчальних закладів різних форм власності, бізнесових структур. Дієвим і ефективним інструментом визначення потреби у кваліфікованих кадрах може служити баланс робочої сили (регіональні, галузеві, які можуть бути прототипом колишніх балансів трудових ресурсів (БТР). Для покриття дефіциту кадрів варто відновити систему направлень на роботу випускників, що навчалися за державним замовленням. Доцільно розробити систему заходів щодо підтримки навчальних закладів, які оперативно реагують на дефіцит фахівців певних спеціальностей. Розробити систему мотивації організацій і підприємств, які сприяють дуальній освіті та залучають випускників для проходження виробничої практики. Максимальну увагу приділити диджиталізації навчального процесу, що сприятиме підготовці конкурентоспроможного персоналу та інтеграції України в європейську спільноту. Introduction. Today, the task of monitoring the economy’s need for skilled personnel and preventing their shortage remains relevant. It is necessary to constantly pay attention to the training of the necessary personnel by educational institutions, both state and private. The issue of training qualified personnel in conditions of their shortage is of particular relevance, as the availability of a qualified workforce will be the key to the recovery of the national economy and its security in the future. The goal of the scientific research is to assess the current state of training qualified personnel for the national economy, to identify trends in the cooperation of public and private institutions in the field of training specialists, and to determine the main directions of its development for the future. Research Results Ukraine today possesses extensive capabilities for training skilled workers and specialists. Educational institutions, whether state-owned, communal, or private, are involved in this process. In modern conditions, the consumers of the products of higher and higher education institutions are not only state authorities and local self-government bodies, but also private companies and enterprises, which bear almost no costs for their training. Cooperation between state and private institutions should be carried out through the conclusion of appropriate agreements between educational institutions and employers, and the maximum introduction of dual education, especially in the training of future teachers, doctors, engineers, builders, transport workers, agrarians, and service specialists. The scale of training qualified personnel should be regulated by state and local authorities through the development of sectoral and regional labor force balances and licensing of educational activities. Conclusions. In the context of a demographic crisis and a shortage of labor, particularly skilled labor, public and private institutions must actively monitor the labor market and analyze its trends. The interaction of public and private institutions in the field of training qualified personnel lies in the close cooperation of educational institutions of various forms of ownership with business structures, primarily in the practical training of future specialists. An effective tool for determining the need for qualified personnel can be the balance of the workforce (regional, sectoral) that can serve as a prototype for local labor resource balances. To address the shortage of personnel, it is worth restoring the system of job placements for graduates who studied under state orders. It is advisable to develop a system of measures to support educational institutions that quickly respond to the shortage of specialists in certain specialties. It is necessary to develop a system of motivation for organizations and enterprises that contribute to dual education and accept graduates for practical training. Maximum attention should be paid to the digitalization of the educational process, which will contribute to the training of competitive personnel and the integration of Ukraine into the European community. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/55112 |
Розташовується у зібраннях: | Вісник економіки 2025 рік |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Качан.PDF | 1.71 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.