Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/55171
Назва: | Гендерне питання в культурно-освітній політиці радянської влади у західних областях України (1944-1953 рр.) |
Інші назви: | Gender issue of the soviet culture and education policy in Ukrainian western regions (during 1944-1953) |
Автори: | Дурдас, Галина Durdas, Halyna |
Ключові слова: | жінки гендерна політика жіночі відділи освіта культура західні області України радянська влада women gender policy women committees education culture western Ukrainian regions soviet government |
Дата публікації: | 2023 |
Видавництво: | ЗУНУ |
Бібліографічний опис: | Дурдас, Г. Гендерне питання в культурно-освітній політиці радянської влади у західних областях України (1944-1953 рр.) [Текст] / Галина Дурдас // Гуманітарні студії : історія та педагогіка. – 2023. – Вип. 1. – С. 18-35. |
Короткий огляд (реферат): | Анотація. Стаття присвячена висвітленню гендерного аспекту культурно-освітньої політики радянської влади у західних областях України перших повоєнних років. Досліджено форми та методи здійснення прискореної радянізації краю. З’ясовано, що жінки масово залучалися до виконання нагальних завдань радянської системи у сфері культури та освіти західноукраїнського регіону. У такий спосіб радянська влада прагнула створити ілюзію активної участі місцевого населення у процесі радянізації. Розглянуто діяльність жіночих структур, зокрема жінрад і тематичних секцій, які діяли при них. Встановлено, що перебуваючи під пильним контролем місцевої влади, вони вирішували низку проблем у культурно-освітній сфері, хоча лише формально мали статус громадських організацій в умовах реалій сталінської тоталітарної системи. Розкрито мотиви кадрової політики радянської влади щодо забезпечення культурно-освітніх установ трудовим ресурсом у період відбудовчих процесів. Представлено кількісні та якісні показники жінок, зайнятих у сфері культури та освіти, в тому числі призначених на керівні посади. Висвітлено труднощі, з якими зіштовхнулися місцеві жінки під час реалізації більшовицькою владою кадрової політики у перші повоєнні роки. Охарактеризовано основні форми ідеологічного впливу на жінок та діяльність прибулих кадрів. Мобілізаційні практики, які використовувала у своїй діяльності партійно-радянська влада, показали, що жінки, особливо вчителі, були відмінними пропагандистами радянського способу життя. Досліджено, що значна увага приділялася роботі з ліквідації неписьменності та малописьменності серед дорослого населення, в тому числі й жінок. З’ясовано рівень письменності серед жіноцтва. Простежено процес становлення освітніх закладів для неписьменних та малописьменних, охарактеризовано стан їх матеріального та кадрового забезпечення. Звертається особлива увага на формування типової для радянської системи культурно-освітньої сфери, яка постає засобом політичного та ідеологічного впливу на місцеве населення. Встановлено, що жінки, залучені до процесу радянізації сфери освіти та культури західних областей України, використовувалися владою як інструменти боротьби проти українського національно-визвольного руху. Summary. The article focuses on the gender aspect of cultural and educational policy in Ukrainian western regions during post-war period. Forms and methods of the accelerated Sovietization in these regions are investigated. It’s been clarified that women were actively engaged in urgent tasks implementation of the soviet system in the sphere of culture and education of the west Ukrainian area. In this way soviet government desperately tried to create illusion of active participation of locals in the Sovietization process. The activity of women’s societies especially women’s committees and theme groups which were subordinated by them is explored. It’s identified that being under strict control of the local authorities they decided many problems in culture and education field, though they had only nominal status of public organization under real conditions of Stalin totalitarian system. Motives of the personnel policy of the soviet government in the human resources complication of culture and education institutions during reconstruction period are clarified. Quantity and quality women’s markers involved in culture and education sphere and in particular those who held managing posts are represented. Difficulties occurred with local women during staff complication carried out by the soviet government during the first post-war years are described. Main forms of ideological effect on the women and new arrivals activity are characterized. Mobilization practices used by the soviet government showed that women especially teachers served as a perfect tool of the soviet propaganda. It’s been investigated that special attention was paid to eliminating illiteracy among the adults and women as well. The level of women’s literacy is shown. The process of educational institutions for the illiteral establishment is investigated and their material and personnel providing are characterized. Special attention is paid to the formation of the typical soviet system of the cultural and educational sphere, that becomes political and ideological means of the influence on the local population. It’s stated that women involved into the process of the education and culture Sovietization of the western Ukrainian regions were used by the authorities as means of fighting against Ukrainian national liberation movement. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/55171 |
Розташовується у зібраннях: | Гуманітарні студії: історія та педагогіка |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
ДУРДАС.PDF | 386.44 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.