Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/3084
Назва: Психологічний супровід навчального курсу в освітньому процесі ВНЗ
Інші назви: Psychological support of training course in educational process in higher education institution
Автори: Гера, Тетяна
Gera, Tetiana
Дата публікації: 2015
Видавництво: ТНЕУ
Бібліографічний опис: Гера, Т. Психологічний супровід навчального курсу в освітньому процесі ВНЗ [Текст] / Тетяна Гера // Психологія і суспільство. - 2015. - № 2. - С. 137-148.
Короткий огляд (реферат): Освітній мінімалізм спонукає пошук ресурсоощадних засобів психолого-педагогічного впливу на майбутніх фахівців. Пропонується психосупровідна методика викладання / вивчення психологічних дисциплін. У статті обґрунтовано і змодельовано психологічний супровід навчального курсу в умовах педагогічного ВНЗ. З цією метою: а) аргументовано доцільність упровадження вказаного супроводу навчального курсу; б) проаналізовано запити суб’єктів освітнього процесу і виявлено психосупровідні можливості практичних занять із загальної психології для першокурсників педагогічних спеціальностей; в) створено змістово-функціональну модель психологічного супроводу практичних занять. Пілотажне дослідження виявило низку актуальних проблем першокурсників, з котрими вони стикаються при вивченні загальної психології у першому семестрі, які потребують психологічного супроводу. Ці запити та зміст навчальної програми визначають предметну спрямованість цього супроводу. Cеpед засобів його реалізації на практичних заняттях описано майндфулнесприйом (пауза усвідомлення поточного моменту, що використовується для попередження автопілотної поведінки та унеможливлення деструктивної мисленнєвої діяльності); шерінг (тренінгова техніка консолідації досвіду групи через проговорювання кожним студентом у колі особистого враження, почуттів, досвіду усвідомлення, зворотного зв’язку); методику тематичних ментальних карт: триетапне створення студентами персональної цілісної інфографіки освітнього та психосупровідного процесів шляхом подання теми у вигляді логічної опорної схеми (1), індивідуальне асоціювання теоретичних узагальнень із життєвим досвідом у формі тематичної асоціативної схеми (2), формулювання конкретних завдань особистісно-професійного саморозвитку на засадах аналізу тематичних логічних та асоціативних схем (3). Змістово-функціональна модель психологічного супроводу практичних занять із загальної психології націлена на психологічну підтримку студентів для створення оптимальних внутрішніх і зовнішніх умов їхнього особистісно-професійного розвитку та комфортного перебігу освітнього процесу. Вона передбачає такі форми супроводу, як вербальні та невербальні, фронтально-індивідуальні, самостійні, групові, колективні, діадні та тріадні. Структура заняття охоплює десять етапів психосупровідної роботи викладача-психолога зі студентами: 1) майндфулнес замість організаційної частини; 2) шерінг для актуалізації особистих ресурсів і пізнавальної мотивації; 3) актуалізацію опорних знань за допомогою словникової роботи; 4) роботу з тематичними ментальними картами; 5) майндфулнес при переході до наступного виду роботи; 6) шерінг після кожної вправи практичного заняття; 7) тематичний тестовий контроль; 8) підсумковий шерінг; 9) емоційне позитивне підкріплення; 10) майндфулнес виходу із ситуації. Перші результати апробації пропонованої методики підтвердили ефективність описаних психосу- провідних впливів, а саме зниження психологічного напруження студентів, покращення їхнього настрою, збільшення позитивного налаштування на підготовку до наступного заняття, зростання розуміння особистої та професійної значущості кожної теми, зниження кількості пропусків занять, самовивільнення індивідуальними завданнями, позитивне налаштування на професійно -педагогічну самовизначеність. Educational minimalism encourages the search resourcesaving means of psychological and pedagogical effect on future professionals. It is proposed psycho-accompaniment methods of teaching/learning psychological disciplines. In the article it is grounded and modeled psychological support of learning course in conditions of pedagogical universities. With this goal: argumented advisability of implementation of said support learning course; b) analyzed requests of subjects of educational process and identified psycho-accompaniment opportunities of practical lessons from general psychology for freshmen of pedagogical specialties; c) created content-functional model of psychological support of practical lessons. Pilot study found a number of actual problems of firstyear students with whom they face in the study of psychology in the first semester which needs a psychological support. These requests and content of learning program determine the subject orientation of this support. Among the means of its implementation in practical classes is described mindfulness-reception (pause of awareness of the current moment which is used to prevent autopilot behavior and prevent destructive mental activity); sharing (training technique of consolidation of experience of group through saying of each student in the circle of personal impressions, feelings, experience, awareness, feedback); method of thematic mental maps: student’s three-steps creation personal holistic infographic of educational and psycho- accompanying process by submitting topics as a logical reference scheme (1), individual associating of theoretical generalizations with life experience in the form of thematic associative scheme (2), formulating concrete tasks of personal and professional self-development on the basis of analysis of thematic logic and associative schemes (3). Content-functional model of psychological accompaniment of practical training of general psychology focuses on psychological support of students to create the optimal internal and external conditions of their personal-professional development and a comfortable flow of the educational process. It provides the following forms of accompaniment as verbal and nonverbal, front-individual, independent, group, collective, dyadic and triadic. The structure of classes includes ten stages of psycho- accompaniment work of teacher-psychologist with students: 1) mindfulness instead of organizational part; 2) sharing for actualization of personal resources and cognitive motivation; 3) actualization of basic knowledge with help of dictionary work; 4) work with thematic mental maps; 5) mindfulness through transition to the next kind of work; 6) sharing after each exercise of practical lesson; 7) thematic test control; 8) final sharing; 9) emotional positive support; 10) mindfulness of output of the situation. The first results of approbation of proposed method have confirmed and showed the effectiveness of described psycho-accompaniment effects such as reducing psychological stress of students, improve their mood, increase of positive setting to prepare for the next lesson, increase of understanding of personal and professional importance of each theme, reducing the number of absence, self-release ofindividual tasks, positive attitude to professional and pedagogical self-determined.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/3084
ISSN: 1810-2131
Розташовується у зібраннях:Психологія і суспільство 2015. - № 2 (60)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Гера Т..pdf449.63 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.