Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/40501
Назва: Імператив формування еколого-освітньої моделі суспільства з позицій сталого розвитку
Інші назви: Imperative of formation of ecological and educational model of society from the position of sustainable development
Автори: Гаращук, Олена
Куценко, Віра
Garashchuk, Olena
Kutsenko, Vira
Ключові слова: екологія
екологічна безпека
сталий розвиток
стратегія
освітня сфера
ecology
ecological safety
sustainable development
strategy
educational sphere
Дата публікації: 2020
Видавництво: ТНЕУ
Бібліографічний опис: Гаращук, О. Імператив формування еколого-освітньої моделі суспільства з позицій сталого розвитку [Текст] / Олена Гаращук, Віра Куценка // Вісник Тернопільського національного економічного університету. – 2020. – Вип. 3. – С. 7-19.
Короткий огляд (реферат): Вступ. Характерною ознакою сьогодення є збільшення соціально-економічних та екологічних проблем. Їх потрібно вирішувати в рамках концепції сталого розвитку, що має забезпечувати такий розвиток суспільства, який не лише не порушував би екологічного балансу, а створив би умови для досягнення соціальної безпеки. Цьому сприяє формування еколого-освітньої моделі суспільного розвитку, що передбачає пріоритетність екологічної освіти. Безпосередньо основою еколого- освітньої моделі мають бути програми соціокультурного розвитку особистості в циклі екологічних дисциплін. Метою статті є пошук механізмів прискорення формування еколого-освітньої моделі суспільного розвитку як важливого чинника досягнення соціальної безпеки та сталого розвитку загалом. Результати. У дослідженні розглянуто важливість забезпечення екологічної освіти, розкрито її сутність, а також зазначено, що екологічна освіта є чинником забезпечення екологічної безпеки. Водночас зазначено, що незважаючи на інтенсивну розробку теорії, що присвяченна еколого-освітній проблематиці, посилення уваги до практики екологічної освіти та виховання, констатується тривожний стан екологічної культури, перш за все нового покоління. Це свідчить про низьку ефективність системи екологічної освіти. Відповідно є необхідність впровадження в освітню практику єдиної концепції, яка б визначала соціально-економічні орієнтири майбутнього фахівця та передбачала наявність критеріїв якості його екологічної підготовки, що дасть змогу визначати його готовність до успішного вирішення екологічних завдань. Нині важливо забезпечити необхідність суміщення потреб економічного розвитку та реальних можливостей системи екологічної освіти, адже особливості соціально-економічної та екологічної ситуації є такими, що кількість та інтенсивність факторів ризику все ще зростають. Україна в цих умовах робить перші кроки в європейський екологічний освітній простір, що потребує більш глибокого дослідження траєкторії розвитку екологічної освіти країн-партнерів та проблем, з якими вони стикнулися на шляху реформування національної екологічної освіти, а також виявлення власних можливостей успішного вирішення потреб, які виникають. У зв’язку з цим сформульовано завдання екологічної освіти та розглянуто відповідні характеристики еколого-освітньої моделі. Водночас головним стратегічним завданням суспільно-економічного розвитку має бути гарантування поступального розвитку України, її конкурентоздатності; забезпечення прав і свобод людини, подальше зміцнення міжнародних позицій та забезпечення сталого розвитку країни, її екологічної безпеки. Перспективи. Екологічна освіта має бути зорієнтована на забезпечення сталого соціально-економічного розвитку. Визначна роль відводиться вищій освіті, зокрема формуванню екологічної компетентності, тобто здатності застосовувати екологічні знання, вміння для успішної діяльності. Це обумовлює бачення подальших шляхів наукового забезпечення формування еколого-освітньої моделі суспільства. Introduction. A characteristic feature of modernity is the growing socio-economic and environmental problems. The solution of these problems should be carried out within the framework of the concept of sustainable development, which should ensure the development of society not only not upsetting the ecological balance, but also creating conditions for achieving social safety. This is facilitated by the formation of an environmental-educational model of social development, which provides for the priority of environmental education. The programs of socio-cultural development of the individual in the cycle of environmental disciplines should become the direct basis of the ecological-educational model. Purpose of the research is to search for mechanisms to accelerate the formation of an environmental-educational model of social development as an important factor in achieving social security and sustainable development in general. Results. The article discusses the importance of ensuring environmental education, reveals its essence, and also notes that environmental education is a factor in ensuring environmental safety. Along with this, it was noted that, despite the intensive development of a theory devoted to environmental and educational issues, as well as increased attention to the practice of environmental education and upbringing, the state of ecological culture, especially among the younger generation, is alarming. This indicates a low efficiency of the environmental education system as a whole. Accordingly, there is a need to introduce a unified concept into educational practice that defines the socio-economic guidelines of a future specialist and provides for the availability of quality criteria for the environmental training that he receives, which will determine his willingness to successfully solve environmental problems. Today it is important to ensure the need to combine the needs of economic development with the real capabilities of the environmental education system, because the features of the socio-economic and environmental situation are such that the number and intensity of risk factors continue to increase. Under these conditions, Ukraine is taking its first steps into the European environmental educational space, which requires a deeper study of the development path of the environmental education of the partner countries and the problems they encountered in reforming the national environmental education, as well as identifying their own opportunities for successfully resolving emerging needs. In this regard, the tasks facing environmental education are formulated and the relevant characteristics of the environmental-educational model are considered. It is noted that the main tasks of socio-economic development should be to ensure the progressive development of Ukraine, its competitiveness; ensuring human rights and freedoms, further strengthening international positions and ensuring the sustainable development of the country, its environmental safety. Prospects. Environmental education should be focused on ensuring sustainable socio-economic development. An important role is given to higher education, namely, in the formation of environmental competence, that is, the ability of a specialist to apply environmental knowledge and skills for his successful work. This conditions the vision of further ways of scientific support for the formation of the ecological and educational model of society.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/40501
ISSN: 1993-0240
Розташовується у зібраннях:Вісник ТНЕУ 2020 Випуск 3

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Гаращук.pdf1.16 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.