Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/42683
Назва: Юридична клінічна освіта як ефективний спосіб підготовки правників
Інші назви: Clinical legal education as an effective way of training lawyers
Автори: Кравчук, Микола
Грицан, Ольга
Kravchuk, М.
Grytsan, О.
Ключові слова: практико-орієнтоване навчання
юридична клініка
український клінічний рух
юридична клінічна освіта
методи навчання
практичні навички юристів
practice-oriented training
legal clinic
Ukrainian clinical movement
legal clinical education
teaching methods
practical skills of lawyers
Дата публікації: 2021
Видавництво: ЗУНУ
Бібліографічний опис: Кравчук, М. Юридична клінічна освіта як ефективний спосіб підготовки правників [Текст] / Микола Кравчук, Ольга Грицан // Актуальні проблеми правознавства. – 2021. – Вип. 2. – С. 42-48.
Короткий огляд (реферат): Досліджено питання ефективності клінічної освіти в процесі підготовки майбутніх фахівців у галузі права. Виокремлено й охарактеризовано основні групи практичних навичок, які здобувають студенти, залучені до роботи у юридичних клініках. Проаналізовано сучасний стан викладання спецкурсу клінічної освіти України у юридичних закладах вищої освіти. Зроблено висновки щодо необхідності посилення ролі юридичних клінік шляхом широкого впровадження у навчальний процес курсів з юридичної клінічної практики. The article examines the issue of the effectiveness of clinical education in the preparation of future specialists in the field of law. The main groups of practical skills that students who are attracted to work in legal clinics receive are highlighted and characterized. These include: legal problem solving skills, communication skills, counseling skills, negotiation and mediation skills, skills in drafting procedural documents, skills in solving ethical professional tasks. It is noted that the main advantage of clinical training of lawyers, compared to purely academic, is the acquisition of practical skills in parallel with the acquisition of theoretical knowledge. Clinical training courses can fill the gaps in the purely theoretical training of lawyers. The current state of teaching a special course of clinical education in Ukraine in legal institutions of higher education is analyzed. According to the authors, the role of clinical education for the training of future lawyers in Ukraine is underestimated. Conclusions are made about the need to strengthen the role of legal clinics through the widespread introduction of courses on legal clinical practice in the educational process. In order to increase the efficiency of legal clinical education, it is necessary to introduce it into the educational process as a mandatory element. The opinion is expressed that equipping students with practical skills should become a basic aspect of educational activities of legal institutions of higher education.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/42683
Розташовується у зібраннях:Актуальні проблеми правознавства 2021 рік Випуск 2

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Кравчук М..pdf448.4 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.