Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/44412
Назва: Зарубіжний досвід податкового регулювання соціально-економічних процесів та можливості його використання в Україні
Інші назви: Foreign Experience in tax regulation of socio-economic processes and possibilities of its use in Ukraine
Автори: Ріппа, Марія
Тучак, Тетяна
Rippa, Maria
Tuchak, Tetiana
Ключові слова: податкове регулювання
гармонізація оподаткування
ПДВ
акцизи
податок на прибуток
податок на доходи фізичних осіб,
податкові пільги
податкові преференції
соціалізація оподаткування
tax regulation
harmonization of taxation
VAT
excise taxes
income tax
personal income tax
tax incentives
tax preferences
socialization of taxation
Дата публікації: 2021
Видавництво: ЗУНУ
Бібліографічний опис: Ріппа, М. Зарубіжний досвід податкового регулювання соціально-економічних процесів та можливості його використання в Україні [Текст] / Марія Ріппа, Тетяна Тучак // Світ фінансів. – 2021. – Вип. 3. – С. 38-53.
Короткий огляд (реферат): Вступ. В умовах ринкової економіки система оподаткування, що визначається податковою політикою, має значний вплив на соціально-економічні процеси в державі. На Заході розробку проблем державних фінансів давно підняли на висоту, котрій немає рівних у світі. Модернізуючи податкову систему Україні, без західної практики, без осмислення, сприймання, використання такого унікального наукового потенціалу і практичного досвіду не обійтися. Разом із тим, необхідно враховувати реальні умови, національні інтереси, історичні особливості нашої країни та творчий доробок українських вчених, досвід вітчизняної податкової практики. Мета – дослідити процеси податкового регулювання соціально-економічних процесів у країнах із розвинутою ринковою економікою, інструменти регулюючого впливу основних бюджетоутворюючих податків: податку на прибуток, податку на додану вартість, акцизу і податку на доходи фізичних осіб у контексті запозичення й адаптації зарубіжного досвіду до українських реалій. Результати. Дослідження зарубіжного досвіду податкового регулювання соціально-економічних процесів показало, що країни-члени ЄС застосовують регулюючий податковий інструментарій, керуючись гармонізованими принципами та принципами фіскальної солідарності. В європейських країнах є допустимим надання звільнень від ПДВ без відшкодування податкового кредиту. Доведено, що невирішеність проблеми гармонізації системи прибуткового оподаткування юридичних осіб не означає відсутність можливостей запозичення досвіду податкового регулювання окремих країн. Зазначено, що більшість країн, які диференціюють ставки податку, залежно від величини прибутку, користуються при цьому прогресивною шкалою. В Європі спостерігається тенденція соціалізації оподаткування через введення системи “сімейного” оподаткування доходів фізичних осіб на основі диференціації платників податків за сімейним станом та їх фактичною платоспроможністю. Висновки. Проведено аналіз зарубіжного досвіду податкового регулювання соціально-економічного розвитку та можливості його адаптації до українських реалій. Виявлено значну схожість основних податків в європейських країнах, що мають спільні політичні та економічні інтереси, історично взаємодіючі у вирішенні глобальних питань розвитку. Досліджено механізми регулюючого впливу на соціальний і економічний розвиток зарубіжних країн таких податків, як: ПДВ, акцизи, податок на прибуток, податок на доходи фізичних осіб. Детерміновано переваги і недоліки використання в світовій практиці оподаткування різних податкових пільг і преференцій, принципів організації оподаткування. Обґрунтовано, за рахунок якого регулюючого потенціалу податків досягається не тільки фіскальна ефективність їх стягнення, а й вирівнювання соціально-економічного становища населення і країни загалом. Introduction. In a market economy, the taxation system, determined by tax policy, has a significant impact on the socio-economic processes in the state. In the West, the development of public finance problems has long risen to a height that is unmatched in the world. Modernizing the tax system of Ukraine without Western practice, without comprehension, perception, use of such a unique scientific potential and practical experience is indispensable. At the same time, it is necessary to take into account the real conditions, national interests, historical features of our country and the creative heritage of Ukrainian scientists, the experience of domestic tax practice. The purpose of the article is to study the processes of tax regulation of socio-economic processes in countries with developed market economies, instruments of regulating the influence of the main budget-forming taxes: income tax, value added tax, excise tax and personal income tax in the context of borrowing and adapting foreign experience to Ukrainian realities. Results. The study of foreign experience in tax regulation of socio-economic processes has shown that the EU member states apply regulatory tax instruments, guided by harmonized principles and principles of fiscal solidarity. In European countries, it is permissible to provide VAT exemptions without refunding the tax credit. In the EU, VAT exemptions for small businesses are significant. At the community level, excise tax incentives for energy, alcohol and alcoholic beverages have been defined. Most countries apply them in the form of layoffs, but some in the form of reduced rates. In addition, at the discretion of the government of an EU member state, not all potential preferences may be introduced, so the list of benefits differs significantly from country to country. The unresolved problem of harmonizing the system of income taxation of legal entities does not mean that there is no opportunity to borrow the experience of tax regulation of individual countries. The policy of the governments of foreign countries (especially European ones) demonstrates the desire to exclude as much as possible exemption from income tax, however, the toolkit of investment tax credit and investment discounts, tax holidays, accelerated depreciation, tax-free funds (reserves) and differentiation of rates that have on the development of investment processes and serve to maintain a stable financial condition of economic entities. It is important to emphasize that most countries that differentiate tax rates based on profit margins use a progressive scale. In Europe, there is a tendency to socialize taxation through the introduction of a system of "family" taxation of personal income based on the differentiation of taxpayers by marital status and their actual ability to pay. Conclusions. The analysis of foreign experience of tax regulation of socio-economic development and the possibility of its adaptation to Ukrainian realities is carried out. A significant similarity of the main taxes in European countries that have common political and economic interests, historically interacting in solving global development issues, has been revealed. The mechanisms of the regulatory influence on the social and economic development of foreign countries of such taxes as VAT, excise taxes, income tax, tax on personal income have been investigated. The advantages and disadvantages of using in the world practice of taxation of various tax benefits and preferences, principles of taxation are determined. It has been substantiated due to what regulatory potential of taxes is achieved not only the fiscal efficiency of their collection, but also the leveling of the socio-economic situation of the population and the country as a whole.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/44412
Розташовується у зібраннях:Світ фінансів Випуск 3 2021 рік

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
РІППА.PDF608.27 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.