Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/46130
Назва: Благодійність у заснуванні та розвитку недільних шкіл в Україні 1860-1862 рр.
Інші назви: Charity in the foundation and development of sunday schools in Ukraine 1860-1862
Автори: Нарадько, Андрій
Передерій, Ірина
Naradko, Andriy
Perederii, Іryna
Ключові слова: благодійність
освіта
недільні школи
Україна
charity
education
Sunday schools
Ukraine
Дата публікації: 2021
Видавництво: ЗУНУ
Бібліографічний опис: Нарадько, А. Благодійність у заснуванні та розвитку недільних шкіл в Україні 1860-1862 рр. [Текст] / Андрій Нарадько, Ірина Передерій // Гуманітарні студії : історія та педагогіка. – 2021. – № 2. – С. 56-65.
Короткий огляд (реферат): Анотація. У статті розглянуто питання благодійної допомоги у створенні та розвитку загальноосвітніх недільних шкіл. Окреслено причини появи нового типу навчального закладу для Російської імперії. Зростання громадської свідомості, процес українського національно-культурного відродження, пришвидшення економічного розвитку і нагальна потреба значної частини дітей та дорослого населення у освіті приводить до формування нових навчальних закладів. Джерельна база дослідження свідчить про зацікавленість дослідників питанням виникнення та розвитку недільних шкіл в Україні. Переважна більшість цих праць подає історичний та педагогічний складник діяльності цих навчальних закладів. Значну роль у створенні мережі закладів початкової освіти в Україні відіграла благодійна діяльність. Система загальноосвітніх недільних шкіл формувалася винятково на благодійних засадах. Ці школи не мали сталих джерел фінансування. Крім загальноосвітніх недільних шкіл для дорослих і дітей, які працювали, створювалися конфесійні школи для учнів різних віросповідань, які теж фінансувалися за благодійні кошти. У заснуванні недільних шкіл брали участь усі верстви суспільства – від дворян та інтелігенції до священників і студентів, які організовували ці навчальні заклади як самостійно, так і об’єднавшись з однодумцями. Створені за власною ініціативою та формально непідвладні органам влади, недільні школи були небезпечними осередками поширення вільнодумства. Бажання повністю контролювати усі освітні установи привело до посилення протидії неконтрольованому відкриттю нових навчальних закладів. Потужна громадська ініціатива не дала зупинити заснування та подальшу діяльність недільних шкіл до початку ХХ століття. Загальний обсяг благодійної допомоги недільним школам важко підрахувати через те, що значну її частину надавали в натуральному вигляді (навчальні матеріали, книжки, особиста праця на користь закладу тощо) та часто не фіксували в документації навчальних закладів. Annotation. The article considers the issue of charitable assistance in the process of creation and development of Sunday schools. The reasons for the emergence of a new type of educational institution for the Russian Empire are determined. Raising public awareness, the process of Ukrainian national and cultural revival, accelerating economic development and the urgent need of children and adults for education lead to the formation of new educational institutions. The source base of the study shows the high interest of researchers in the emergence and development of Sunday schools in Ukraine. Most of these works are devoted to the historical and pedagogical component of the activities of these educational institutions. Charitable activities played an important role in the creation of a network of primary education institutions in Ukraine. The system of Sunday schools was formed exclusively on charitable activities. These schools did not have permanent sources of funding. In addition to general Sunday schools for adults and working children, denominational schools were created for students of different religions. All segments of society took part in the founding of Sunday schools. Sunday schools, uncontrolled by the authorities, were seen as dangerous hotbeds of free thought. A powerful public initiative did not stop the establishment and further activity of Sunday schools until the early twentieth century. The total amount of charitable assistance to Sunday schools is difficult to calculate. A significant part of it was provided in non-monetary form.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/46130
Розташовується у зібраннях:Гуманітарні студії: історія та педагогіка

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
НАРАДЬКО.PDF418.1 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.