Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/48833
Назва: Функціонування бюджетів участі: сучасний стан, тенденції модернізації та моделювання в умовах реформування публічних фінансів
Інші назви: Functioning of participatory budgets: current state, modernization trends and modeling in the context of reforming public finances
Автори: Лободіна, Зоряна
Дем’янишин, Василь
Кізима, Тетяна
Березька, Катерина
Кізима, Андрій
Lobodina, Zoriana
Demianyshyn, Vasyl
Kizyma, Tetiana
Berezka, Kateryna
Kizyma, Andrii
Ключові слова: бюджет участі
бюджети місцевого самоврядування
бюджетні ресурси
громадські проєкти
економіко-математична модель
партиципаторне бюджетування
територіальні громади
технології бюджетування
публічні фінанси
participatory budget
local government budgets
budgetary resources
public projects
economic-mathematical model
participatory budgeting
territorial communities
budgeting technologies
public finances
Дата публікації: 2022
Видавництво: ЗУНУ
Бібліографічний опис: Функціонування бюджетів участі: сучасний стан, тенденції модернізації та моделювання в умовах реформування публічних фінансів [Текст] / Зоряна Лободіна, Василь Дем’янишин, Тетяна Кізима [та ін.] // Вісник економіки. – 2022. – № 4. – С. 8-27.
Короткий огляд (реферат): Вступ. Необхідною умовою відбудови України від наслідків руйнувань, завданих російською збройною агресією, пандемією COVID-19, та формування ресурсоощадної інклюзивної економіки на засадах перманентного соціально-економічного зростання є ефективне функціонування системи управління публічними фінансами, базовим елементом якої є технології бюджетування. партиципаторне бюджетування – це їх важлива складова, а бюджет участі (партиципаторний бюджет) – один із інноваційних інструментів залучення громадян до розподілу й використання бюджетних ресурсів, демократизації бюджетного процесу на місцевому рівні для стимулювання розвитку територіальних громад і регіонів. Мета. Мета статті – розвиток теоретико-методологічних засад і практичних підходів до функціонування бюджетів участі, виявлення основних трендів розвитку партиципаторного бюджетування та обґрунтування напрямів його модернізації в контексті реформування публічних фінансів. Методи. Для досягнення визначеної у дослідженні мети використано загальнонаукові методи: аналізу й синтезу, індукції та дедукції (для формування теоретичних засад партиципаторного бюджетування); функціонального та статистичного аналізу, аналогії, систематизації, формалізації, вимірювання, моделювання (для оцінювання практики функціонування бюджетів участі); узагальнення, порівняння, оптимізації, аргументації, логічних методів (для розроблення напрямів удосконалення партиципаторного бюджетування). Результати. Сформовано теоретичний підхід до розкриття сутності партиципаторного бюджетування, наведено алгоритм його здійснення на рівні територіальної громади та окреслено переваги функціонування бюджетів участі. проаналізовано практику використання партиципаторного бюджетування в Україні на різних рівнях бюджетної системи, виявлено проблеми, серед яких найважливішою є вибір напрямів розподілу, використання ресурсів бюджету участі й критеріїв їх оптимізації, та запропоновано підходи до їх вирішення. Сформовано науковий підхід до оптимізації видатків бюджету участі з використанням економіко- математичного моделювання. Перспективи подальших досліджень полягають у необхідності вирішення проблем ефективного використання бюджетних ресурсів органів місцевого самоврядування в умовах війни та пошуку шляхів забезпечення відповідності пріоритетних напрямів здійснення видатків бюджетів участі стратегічним цілям соціально-економічного розвитку територіальних громад і регіонів. Introduction. A necessary condition for the reconstruction of Ukraine from the consequences of the destruction caused by the Russian armed aggression, the COVID-19 pandemic, and the formation of a resource-saving inclusive economy on the basis of permanent socio-economic growth is the effective functioning of the public finance management system, the basic element of which is budgeting technologies. Participatory budgeting is their important component, and participatory budget is one of the innovative tools for involving citizens in the distribution and use of budget resources, democratization of the budget process at the local level to stimulate the development of territorial communities and regions. Purpose. The purpose of the article is to develop theoretical and methodological foundations and practical approaches to the functioning of participatory budgeting, to identify the main trends in the development of participatory budgeting and to substantiate the directions of its modernization in the context of reforming public finances. Methods. To achieve the goal defined in the study, general scientific methods were used: analysis and synthesis, induction and deduction (for the formation of the theoretical foundations of participatory budgeting); functional and statistical analysis, analogy, systematization, formalization, measurement, modeling (to assessthe practice of functioning of budgets) participation); generalization, comparison, optimization, argumentation, logical methods (for developing directions for improving participatory budgeting). Conclusions. A theoretical approach to the disclosure of the essence of participatory budgeting has been formed, an algorithm for its implementation at the level of the territorial community is given and the advantages of functioning of participatory budgets are outlined. The practice of using participatory budgeting in Ukraine at different levels of the budget system is analyzed, a number of problems are identified, among which the most important is the choice of allocation directions, use of participatory budgeting resources and criteria for their optimization, and approaches to their solution are proposed. A scientific approach to optimizing the expenditures of the participatory budgeting using economic and mathematical modeling has been formed. Discussion. The prospects for further research are the need to solve the problems of effective use of budget resources of local self-government bodies in the conditions of war and to find ways to ensure compliance of priority directions of expenditures of participatory budgets with the strategic goals of socio-economic development of territorial communities and regions.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/48833
Розташовується у зібраннях:Вісник економіки 2022 рік

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Лободіна.PDF1.99 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.