Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/52456
Назва: Творення Євгеном Мілеряном психологічної апаратури в Україні і Вірменії
Інші назви: The creation of the psychological equipment in Ukraine and Armenia by Yevhen Mileryan
Автори: Болтівець, Сергій
Карапетян, Володимир
Кобилянська, Ірина
Boltivets, Sergii Boltivets
Karapetyan, Vladimir
Kobylyanska, Iryna
Ключові слова: психологічна апаратура
український і вірменський учений
інженерно-психологічна експертиза
професійна придатність
психофізіологічні експерименти
апаратурно-психологічний напрям
psychological equipment
Ukrainian and Armenian scientist
engineering-psychological examination
professional suitability
psychophysiological experiments
hardware-psychological direction
Дата публікації: 2022
Видавництво: ЗУНУ
Бібліографічний опис: Болтівець, С. Творення Євгеном Мілеряном психологічної апаратури в Україні і Вірменії [Текст] / Сергій Болтівець, Володимир Карапетян, Ірина Кобилянська // Психологія і суспільство. – 2022. – № 1. – С. 163-178.
Короткий огляд (реферат): Стаття розкриває зміст і значення багатогранних психологічних досліджень Євгена Олександровича Мілеряна (1913 – 1983) – творця вимірювальної, тренувальної, пізнавальної, експериментальної, контрольної психологічної апаратури, численних методик психологічного добору пілотів, операторів, водіїв, застосування яких дозволяло попередити виникнення аварійних ситуацій і катастроф, зумовлених людьми, причетними до управління технічними системами різних рівнів складності. Подано основні віхи життєвого і творчого шляху цього яскравого українського і вірменського вченого, на долю якого випали випробування Другої світової війни, змінюваність періодів креативної самореалізації і репресій, праця в Україні і Вірменії. Це, зокрема, заснування експериментальних майстерень з виготовлення психологічних приладів при Науково-дослідному інституті психології Міністерства народної освіти УРСР і створення в них першого “приладу для демонстрування оптичних відчуттів і сприйняття за курсом психології”, що дозволяв демонструвати закономірності змішування кольорів, явища контрасту, включаючи явище крайового контрасту і насиченості, пізніше – електронно-променевого приладу для спостереження динамічної картини просторового розподілу електричних потенціалів, на основі якого було досліджено зміни активності кори головного мозку під впливом різних звукових подразників при наявності чи відсутності спрямованої на них уваги, встановлено біоелектричну активність мозку при електросудомному нападі. Наведено документальні свідчення і спогади очевидців про цькування і репресії проти Є.О.Мілеряна, пов’язані з переслідуванням всього українського в Україні початку 70-х років ХХ ст. Розкрито період праці вченого у Вірменії, що включає продовження психофізіологічних експериментів з вивчення уваги у дітей, з’ясування функціональних змін електричної активності мозку людини під впливом різноманітних чинників, обґрунтування психологічної теорії формування загальнотрудових політехнічних умінь, на засновках якої розроблено нову для свого часу технологічну систему професійно-технічної освіти. Вчений створив апаратурно-психологічні методики діагностування індивідуальних психофізіологічних особливостей людини, діагностичних установок і тренажерів для вивчення професійної придатності операторів, пілотів, водіїв. Розробив концепцію інженерно-психологічної експертизи оцінки якості та надійності функціонування системи “людина—техніка”, психологічні прилади: апарат для дослідження вищої нервової діяльності, атенціометр, електроенцефалотопометр, емокоординометр, апарат КМ-3 для вимірювання швидкості реакції на комплексні сигнали, перцептометр, волюнтограф для вивчення вольових зусиль, мислетахистоскоп, комплікаційний апарат, устрій для вивчення професійної придатності водіїв автотранспорту, навчально-проблемні електротехнічні конструктори-тренажери. Відзначено, що унікальним внеском проф. Євген Мілеряна до розвитку психологічної науки є апаратурно-психологічний напрям поєднання наукової точності вимірювань з творчим розв’язанням тих різноманітних психологічних завдань, що їх ставило перед воєнним і післявоєнним поколіннями ХХ століття. The article reveals the content and significance of multifaceted psychological research of Yevhen Oleksandrovych Mileryan (1913-1983) – the creator of measuring, training, cognitive, experimental, control psychological equipment, numerous methods of psychological selection of pilots, operators, drivers, the use of which allowed to prevent accidents. caused by people involved in the management of technical systems of different levels of complexity. The main milestones of the life of the Ukrainian and Armenian scientist, who suffered the trials of the Second World War, the variability of periods of creative self-realization and repression, work in Ukraine and Armenia are presented. This, in particular, the establishment of experimental workshops for the manufacture of psychological devices at the Research Research Institute of Psychology of the Ministry of Education of the USSR and the creation of the first “Device for demonstrating optical sensations and perception of psychology”, which allowed to demonstrate patterns of color mixing, contrast the phenomenon of marginal contrast and saturation, later – an electron-beam device for observing the dynamic picture of the spatial distribution of electric potentials, on the basis of which changes in the activity of the cerebral cortex under the influence of various sound stimuli in the presence or absence of attention were established. electroconvulsive attack. Documentary testimonies and recollections of eyewitnesses about harassment and repressions against E.O. Mileryan, connected with the persecution of all Ukrainians in Ukraine in the early 70s of the XX century, are given. The period of the scientist’s work in Armenia is revealed, which includes continuation of psychophysiological experiments on studying attention in children, elucidation of functional changes of electrical activity of human brain under the influence of various factors, substantiation of psychological theory of general polytechnic skills formation. vocational education. The scientist created instrumental and psychological methods for diagnosing individual psychophysiological features of a person, diagnostic installations and simulators to study the professional suitability of operators, pilots, drivers. Developed the concept of engineering and psychological examination to assess the quality and reliability of the system “man-machine”, psychological devices: apparatus for the study of higher nervous activity, attentiometer, electroencephalometer, emokoordininometer, device KM-3 to measure the speed of response to complex signals, perceptometer, volute study of volitional efforts, thinking hysteroscope, complication apparatus, device for studying the professional suitability of drivers of vehicles, educational and problematic electrical engineering simulators. It is noted that the unique contribution of E.O.Mileryan to the development of psychological science is the hardware-psychological direction of combining scientific accuracy of measurements with creative solution of various psychological problems that posed to the military and postwar generations of the twentieth century.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/52456
Розташовується у зібраннях:Психологія і суспільство 2022. - № 1 (85)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Болтівець.PDF2.73 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.