Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/52457
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorФурман, Оксана-
dc.contributor.authorДідора, Марія-
dc.contributor.authorХристинюк, Уляна-
dc.contributor.authorFurman, Oksana-
dc.contributor.authorDidora, Mariya-
dc.contributor.authorKhrystyniuk, Uliana-
dc.date.accessioned2024-10-30T10:16:09Z-
dc.date.available2024-10-30T10:16:09Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationФурман, О. Соціальні норми як психокультурний фактор життєдіяльності особистості [Текст] / Оксана Фурман, Марія Дідора, Уляна Христинюк // Психологія і суспільство. – 2022. – № 1. – С. 179-198.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/52457-
dc.description.abstractУ статті досліджено тематику соціальних норм як чинника і умови психокультурного розвитку особистості та суспільства; проаналізовано постулати, що будь-яким соціальним відносинам властиві нормативність, а це, зі свого боку, дає змогу досягати злагодженості в міжособистісних стосунках та отримувати суспільний компроміс тощо; обґрунтовано значення і роль соціальних норм як важливих атрибутів організації людського життя із найдавніших часів до сучасності, де вони постають як повсякденні правила, еталони й закони громадянської поведінки, що прийняті в соціумі; висвітлено функціонування соціонорм як взірців і приписів поведінки громадян у суспільстві на рівні: макросередовища (великі соціальні групи: народи, нації, етноси та ін.), мікросередовища (трудовий колектив, студентська група, сім’я тощо) і на рівні особистості; виокремлено багаторівневі класифікації соціальних норм у соціогуманітаристиці (жорсткі, м’які, середньо- і високозначущі, тотальні, повні, часткові, фрагментарні, професійні, родинні, офіційні, інституційовані, групові тощо); доведено функціональну багатоплановість соціонорм, оскільки вони відображають дійсність, характеризують її психокультурне наповнення, впливають на неї, зорганізовують її в тоталітарному чи демократичному, ліберальному або ж клептократичному руслі; розкрито соціальну норму як таку, що, з одного боку, визначає у конкретному суспільстві межу, рамки (діапазон), міру, формат і навіть баланс допустимої поведінки, діяльності людей, соціальних груп та організацій, з іншого – обмежує всеможливу поведінку осіб у соціумі; виділено чотири рівні впливу соціальних норм на поводження особи в довкіллі та чотири основних типи соціонормативної поведінки особистості (“прихильник” або “дисциплінований”, “пристосуванець”, “оригінал”, “супротивник” або “недисциплінований”); обґрунтовано модуль норм в теорії модульно-розвивального навчання (ТМРН) А.В. Фурмана (цілі, плани, проєкти, програми, приписи, правила, інструкції, стандарти, еталони тощо), що функціонує у визначальних фазах – нормонаслідуванні, нормотворенні, метанормотворенні. The article examines the theme of social norms as a factor and conditions of psychocultural development of the personality and society. It has been analyzed the postulates that normativeness is inherent in any social relations, and this, in turn, makes it possible to achieve coherence in interpersonal relations and to obtain social compromise, etc. It is substantiated the importance and role of social norms as important attributes of the human’s life organization from ancient times to the present, where they appear as everyday rules, standards and laws of civil behavior adopted in society. It is also highlighted the functioning of socionorms as models and prescriptions of citizens’ behavior in society at the level of: macroenvironment (large social groups: people, nations, ethnicities, etc.), microenvironment (work team, student group, family, etc.) as well as at the personality level. Multilevel classifications of social norms in socio-humanitarian sciences are singled out (hard, soft, medium and high-value, total, complete, partial, fragmentary, professional, family, official, institutional, group, etc.). In addition, the functional multifacetedness of socionorms has been proved, as they reflect reality, characterize its psychocultural content filling, influence it, organize it in a totalitarian or democratic, liberal or kleptocratic way. It is revealed as well a social norm as one that, on the one hand, determines in a specific society the boundaries, framework (range), measure, format and even the balance of acceptable behavior, activity of people, social groups and organizations, on the other hand – limits all possible behavior of people in society. Four levels of social norms’ influence on the behavior of the person in the environment and four main types of socio-normative behavior of the personality are singled out (“supporter” or “disciplined”, “adapter”, “original”, “opponent” or “undisciplined”). The module of norms in the A.V. Furman’s theory of modular developmental learning (TMDL) is substantiated (goals, plans, projects, programs, regulations, rules, instructions, standards, etc.), that operates in the defining phases – normimitation, normcreating, metanormcreating.uk_UA
dc.publisherЗУНУuk_UA
dc.subjectсоціальні нормиuk_UA
dc.subjectправаuk_UA
dc.subjectприписиuk_UA
dc.subjectпрограмиuk_UA
dc.subjectкодексиuk_UA
dc.subjectінструкціїuk_UA
dc.subjectстандартиuk_UA
dc.subjectалгоритмиuk_UA
dc.subjectверсіїuk_UA
dc.subjectсуспільствоuk_UA
dc.subjectособистістьuk_UA
dc.subjectнормонаслідуванняuk_UA
dc.subjectнормотворенняuk_UA
dc.subjectметанормотворенняuk_UA
dc.subjectпараметри інноваційно-психологічного клімату,uk_UA
dc.subjectнормотворчістьuk_UA
dc.subjectтеорія модульно-розвивального навчання А.В. Фурманаuk_UA
dc.subjectсоціальні програми розвиткуuk_UA
dc.subjectsocial normsuk_UA
dc.subjectrulesuk_UA
dc.subjectregulationsuk_UA
dc.subjectprogramsuk_UA
dc.subjectcodesuk_UA
dc.subjectagreementsuk_UA
dc.subjectinstructionsuk_UA
dc.subjectstandardsuk_UA
dc.subjectalgorithmsuk_UA
dc.subjectversionsuk_UA
dc.subjectsocietyuk_UA
dc.subjectpersonalityuk_UA
dc.subjectnormimitationuk_UA
dc.subjectnormcreatinguk_UA
dc.subjectmetanormcreatinguk_UA
dc.subjectparameters of innovation-psychological climateuk_UA
dc.subjectnormcreativityuk_UA
dc.subjectA.V. Furman’s theory of modular developmental learninguk_UA
dc.subjectsocial development programsuk_UA
dc.titleСоціальні норми як психокультурний фактор життєдіяльності особистостіuk_UA
dc.title.alternativeSocial norms as a psychocultural factor of personality’s life activityuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Психологія і суспільство 2022. - № 1 (85)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Фурман О..PDF4.19 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.