Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/52550
Назва: | Особистісні наративи як інтенційно-екзистенційні свідчення |
Інші назви: | Personal narratives as intention-existential testimonies |
Автори: | Фурман, Анатолій А. Furman, Anatolii A. |
Ключові слова: | герменевтика інтенція рефлексія інтенційно-екзистенційні свідчення інтерпретація образу світу історія-оповідь особистісні наративи символи мови і мовлення смисложиттєве зорієнтування тлумачення тексту hermeneutics intention reflection intentional- existential evidence interpretation of the image of the world story-narrative personal narratives symbols of language and speech meaningful orientation interpretation of the text |
Дата публікації: | 2023 |
Видавництво: | ЗУНУ |
Бібліографічний опис: | Фурман, А. А. Особистісні наративи як інтенційно-екзистенційні свідчення [Текст] / Анатолій Анатолійович Фурман // Психологія і суспільство. – 2023. – № 2. – С. 204-220. |
Короткий огляд (реферат): | У статті висвітлені теоретичні засади витлумачення людиною власного досвіду з позицій рефлексивно-оцінних оприявнень свого життєвого шляху. Наратив постає завершеною оповіддю особи про низку взаємопов’язаних пригод-епізодів, учасником чи свідком яких була вона сама. Її життєвий шлях це наступність подій і відповідних змін у формовиявах ковітальних зрушень, її здоров’я і душевних станів, відчуття комфорту-дискомфорту (пережиття блага чи лиха), ситуацій-даностей у різних сферах діяльності, які конкретизуються й набувають емоційно забарвленого, суб’єктивно оціненого та самісно осмисленого довкілля і світу. Наратив розуміється в контексті інтерпретації персоніфікованих вражень, переживань, поглядів і суджень про спричинення і наслідки певної події, факту, а також скоєного, вчиненого. У психології наратив досліджується з позицій герменевтики – мистецтва тлумачення, наукової діяльності (теорії і методу) розуміння та інтерпретації (роз’яснення) історій-оповідей клієнта. Герменевтика утримує в філософських і гуманітарних пошукуваннях розуміннєві горизонти осягнення й подальшого витлумачення інтенції (наскрізного задуму, замислу, ідеї) ось-буттєвого призначення людини, що окреслюється духовним з-мисловим началом. Поняття смислу як ідеальної ланки свідомости слугує позначенню сутнісного вмісту етимологічного «з-відома» безпосереднього осягнення людиною обстоюваних принципів і закономірностей організації реальності (світу) та для вирішення проблеми співвідношення індивідуального (сенси) та суспільного (значення і смисли) у свідомому житті особи. Особистісний наратив є описом пережитих нею ситуацій, фактів, випадків, які значуще сприймаються, суб’єктивно тлумачаться і впливають на формування досвідних ментальних структур, що, своєю чергою, визначають часопростір зреалізування її психодуховних сил у світі. Розпізнання, розуміння і подальша інтерпретація сутнісних узмістовлень історій-оповідей клієнта психологом слугує виокремленню на рефлексивному рівні справжньої внутрішньої проблемності особи та віднаходженню перспектив-обріїв її здолання і водночас уможливлює позбавлення через десенсибілізацію від звичних деструктивних патернів дій-учинень як реакцій на негативне бачення обставин власного повсякдення. Звідси аргументується, що у роботі психолога розуміння і рефлексія це основоположні здатності, які дають змогу йому емпатійно долучатися до внутрішнього світу клієнта, співпереживати, вживатись у його тілесну чуттєвість, надалі доволі об’єктивно ретранслювати ідеї, враження, цінності, запити особи, котра потребує психологічної допомоги, що згармонізовує її відношення між власним Я і соціальним простором та інтенсифікує розвиток мисленнєвої й емоційно-почуттєвої сфер. Наратив постає інтенційно-екзистенційним простором самопрезентації людини у світ і для світу, виявом досвідного обширу та стратегічної мисленнєвої траєкторії її життя, а також формою моделювання внутрішнього засвіту як оприявнення індивідуальної наступності вчинків у плинних буденних ситуаціях. Виголошене в історії-оповіді є невід’ємною сутнісною властивістю самої людини, яку найдоцільніше тлумачити із позицій циклічно-вчинкового підходу як інструменту рефлексивного методологування. The article highlights the theoretical and methodological principles of a person’s interpretation of his own experience from the standpoint of reflective and evaluative manifestations of his life path. In psychology, a narrative appears as a completed story of a person about a series of interconnected adventures-episodes, in which he himself was a participant or a witness. A person’s life path is a set of events – changes in the forms of physical changes, his health and mental states, a feeling of comfort-discomfort (the appearance of good or evil), situations-givens in various spheres of activity, which are concretized and acquire an emotional color, subjectively evaluated understanding of the world system. Narrative is understood in the context of interpretation of personified impressions, experiences, views and judgments about the causes and consequences of a certain event, fact, committed, committed. In psychology, the narrative is studied from the standpoint of hermeneutics – the art of interpretation, scientific activity (theory and method) of understanding and interpreting (explaining) the stories-narratives of the client. Hermeneutics holds in philosophical and humanitarian searches the understanding horizons of understanding and further interpretation of the intention (overarching plan, design, idea) of the essential purpose of a person, which is outlined by the spiritual and mental principle. The concept of meaning as a unit of consciousness serves to indicate the essential content of the etymological «with-known» – the direct understanding by a person of the principles and regularities of the organization of reality (the world), and to solve the problem of the relationship between the individual (meaning) and the social (meaning and meaning) in the consciousness and life of a person .A personal narrative is a description of the situations, facts, and events experienced by the subject of his life, which are perceived by him as meaningful, subjectively interpreted and influence the formation of experiential structures, which, in turn, determine the time-space of a person’s realization in the world. Recognizing, understanding and further interpretation of the essential contents of the client’s stories-narratives by the psychologist serves to highlight at the level of reflections the real problems of the person’s life and to find perspectives-horizons of their solution, to get rid through desensitization of the usual destructive patterns of actions-deeds as reactions to a negative vision of the circumstances of one’s everyday life. Therefore, in the work of a psychologist, understanding and reflection are fundamental, as they allow empathically to join the inner world of the client, to empathize, to use his bodily sensuality, and in the future to fairly objectively relay the ideas, impressions, values, requests of the person who needs psychological help, which will serve to harmonize its communication between one’s own self and the social space and will be accompanied by intensive development of the thinking and emotional-sensual spheres. The narrative appears as an intentional-existential space of a person’s self-presentation to the world, a manifestation of the experiential scope and strategic line of his life, as well as a form of modeling the inner light as a manifestation of the individual trajectory of learning in significant everyday situations. What is stated in the story-narrative is an integral (essential) property of the person himself, which is most expedient to interpret from the standpoint of a cyclical-action approach as a tool of reflexive methodology. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/52550 |
Розташовується у зібраннях: | Психологія і суспільство 2023. - № 2 (88) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Фурман А.А..PDF | 1.35 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.