Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/54341
Назва: Освітологія як полідисциплінарний напрям: фундаменталії і методологеми
Інші назви: Educology as a polydisciplinary direction: fundamentals and methodologems
Автори: Фурман, Анатолій В.
Furman, Anatoliy V.
Ключові слова: мультидисциплінарне дослідження
освітній простір
національна освіта
українізація сфери освіти
освітологія
метасистемна організованість
інноваційна парадигма освіти
наукова школа
неперервна освіта
едукологія
інноваційна система модульно- розвивальної освіти А. В. Фурмана
методологічна робота
науковий предмет
педагогіка
філософія освіти
методологічна оптика
метаметодологія
людинотворення
проблемно-модульний підхід
метод вітакультурного обґрунтування
психокультурний розвиток особи
освітознавство
мислесхема
категорійний лад
теоретична система
модель-конфігуратор
методологічна план-карта
рефлексія
методологічне знання
циклічно-вчинковий підхід
миследіяльність
схема мислевчинення
методологічний модуль
синтез знань
моделювання
конфігурування
інноваційно-психологічний клімат
теорія освітньої діяльності
вітакультурна методологія
фундаментальний експеримент
метатеорія
multidisciplinary research
educational space
national education
Ukrainianization of the sphere of education
educology
metasystemic organization
innovative paradigm of education, scientific school
continuous education
A.V. Furman’s innovative system of modular-developmental education
methodological work
scientific subject
pedagogy
philosophy of education
methodological optics
meta-methodology
human creation
problem-modular approach
method of vita-cultural substantiation
person’s psychocultural development
educational science
thought scheme
categorical order
theoretical system
model-configurator
methodological plan-map
reflection
methodological knowledge
cyclic-deed approach
thinking activity
thinking-activity scheme
methodological module
synthesis of knowledge
modeling
configuration
innovative-psychological climate
theory of educational activity
vita-cultural methodology
fundamental experiment
metatheory
Дата публікації: 2023
Видавництво: ЗУНУ
Бібліографічний опис: Фурман, А. В. Освітологія як полідисциплінарний напрям: фундаменталії і методологеми [Текст] / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. – 2023. – № 1. – C. 36-78.
Короткий огляд (реферат): На тлі методологічного визначення еталонного набору епістем будь-якого повноцінного наукового предмета формулюються ідеї і завдання, об’єкт і предмет о с в і т о- л о г і ї як нової поліпредметної наукової дисципліни, а також наводяться дослідні та експериментальні факти, аргументується основний її м е т о д – вітакультурного обґрунтування. Доводиться, що інноваційна освітологія модульно-розвивального змісту в наукових працях автора у 2003-2006 роках вперше досліджує у взаємодоповненні і повноті видимий освітній метапроцес, або так звану формальну освіту, та невидимий, проте доконче дійсний і тотально впливовий, тобто неформальну освіту, котра є визначальною у психокультурному розвитку і позитивній самореалізації людини упродовж життя. Водночас висвітлюються результати структурно-параметричного синтезу та порівняльного аналізу вітчизняних і зарубіжних підходів до створення цілісного вчення про освіту. В цьому теоретичному аспекті-усистемненні піддані методологічному рефлексуванню сутнісні відмінності наявних у широкому обігу дефініцій «освітологія», «едукологія», «освітознавство» та порівняльному зіставленню об’єкти, предмети, основні тематизми й узмістовлення у відповідних напрацюваннях українських і світових дослідників. Крім того, осмисленому критичному опрацюванню підлягли дві найвідоміші в Україні теоретичні системи освітології – В.О. Огнев’юка і наукових співробітників однойменної лабораторії та А.В. Фурмана і представників його наукової школи. В результаті доведено, що друга система є більш методологічно виваженою та обґрунтованою, теоретично поліпредметною і мультидисциплінарною. На підтвердження цього аргументується винятково унікальна і дієва авторська конструкція метаметодологічної оптики, а саме складносистемне поєднання чотирьох раніше створених моделей-конфігураторів: а) теорії освітньої діяльності, б) вітакультурної методології, в) інноваційної моделі-оргтехнології модульно-розвивальної освіти, г) фундаментального соціально-психологічного експерименту із заміни традиційної освітньої практики на інтегрально новаційну, що в кожному окремому випадку поєднують і синтезують різнопредметні раціогуманітарні знання про національну освіту як досліджуваний складнорозвитковий об’єкт. У підсумку всіх цих інтелектуально-особистісних зусиль та уреальнення ситуаційного, мотиваційного, діяльного і післядіяльного періодів мислевчинення автором в 2005 році вперше створена методологічна план-карта більш складної теоретичної системи – о с в і т о л о г і ї як синтетичної наукової дисципліни. Вона являє собою особливе модульно-схематичне зображення об’єкта поліпредметного вивчення, а саме вітакультурного простору суспільства у єдності його двох сфер – видимого та невидимого освітнього процесу, а воднораз й певний, здебільшого інтегральний і багатопараметричний, предмет нового наукового напрямку чи нової наукової дисципліни зі своїми окремішніми ідеями і принципами, категоріями і закономірностями, концептами і методами його побудови, функціонування, розвитку. Аргументовані евристичні можливості запропонованої план-карти як ефективного методологічного засобу проблемно-модульної миследіяльності, що дає змогу організувати міждисциплінарне дослідження у вітакультурному напрямку за чітко узгодженою програмою наукової школи. On the background of the methodological definition of the epistemes’ reference set of any full-fledged scientific subject, ideas and tasks, the object and subject of e d u c o l o g y as a new polysubject scientific discipline are formulated, as well as research and experimental facts are given, it is argued the main its m e t h o d vita-cultural substantiation. It is proved that the innovative educology of the modular-developmental content in the author’s scientific works in 2003-2006, for the first time explores in mutual complementarity and completeness the visible educational meta-process, or the so-called formal education, and the invisible but completely valid and totally influential, i.e. informal education, which is determining factor in psychocultural development and positive self-realization of a person throughout life. At the same time, the results of the structure-parametric synthesis and comparative analysis of domestic and foreign approaches to the creation of a holistic teaching on education are highlighted. In this theoretical aspect-systematization, essential differences of the widely available definitions of “educology”, “educational science” are subjected to methodological reflection as well as objects, subjects, main themes and contents are subjected to a comparative comparison in the relevant works of Ukrainian and international researchers. In addition, two of the most famous theoretical systems of educology in Ukraine were subjected to meaningful critical analysis – V.O. Ohnevyuk’s and scientific staff of the cognominal laboratory and A.V. Furman’s and representatives of his scientific school. As a result, it was proved that the second system is more methodologically balanced and substantiated, theoretically poly-subject and multi-disciplinary. To support this, an exceptionally unique and effective author’s construction of metamethodological optics is argued, namely a complex-system combination of four previously created model-configurators of: a) theory of educational activity, b) vita-cultural methodology, c) innovative model-organizational technology of modular-developmental education, d) fundamental socio-psychological experiment on the replacement of traditional educational practice with an integrally innovative one, that in each individual case combines and synthesizes multi-subject ratio-humanitarian knowledge about national education as a researched complex-developmental object. As a result of all these intellect-personal efforts and the realization of the situational, motivational, active and post-active periods of thinking activity, in 2006 the author created for the first time a methodological plan-map of a more complex theoretical system e d u c o l o g y as a synthetic scientific discipline. It is a special modular-schematic representation of the object of poly-subject study, namely the vita-cultural space of society in the unity of its two spheres the visible and invisible educational process, and at the same time a certain, mostly integral and multi-parameter, subject of a new scientific direction or a new scientific discipline with its individual ideas and principles, categories and regularities, concepts and methods of its construction, functioning, development. Heuristic possibilities of the offered plan-map as an effective methodological tool of problem-modular thinking activity have been argued, that makes it possible to organize interdisciplinary research in the vita-cultural direction according to a clearly agreed program of the scientific school.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/54341
Розташовується у зібраннях:Психологія і суспільство 2023. - № 1 (87)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Фурман А. В..PDF6.22 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.