Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/28468
Назва: | Методологічне обґрунтування багаторівневості парадигмальних досліджень у соціальній психології |
Інші назви: | Methodological Substantiation of Multilevelness of Paradigmal Investigations in Social Psychology |
Автори: | Фурман, Анатолій В. Furman, Anatoliy V. |
Ключові слова: | методологія методологування парадигма псевдопарадигма сфера психології соціальна психологія філософська методологія парадигмальне дослідження ґенеза психологічного знання соціально-психологічне знання парадигмальна дослідницька карта метатеорія метапарадигма онтологія феноменологія епістемологія гносеологія метаметодологія синкретизм теоцентризм модернізм постмодернізм пост-постмодернізм позитивізм критицизм конструктивізм методологізм методологічна рефлексія системо-миследіяльнісна методологія миследіяльність методологічна робота вітакультурна метапарадигма світоглядні універсалії типологізація парадигмально-дослідницька методологія природничо-наукова психологія гуманістична психологія канонічна психологія метод учинкової діалектики емпірична діалогічна теоретична і метатеоретична методологеми міжпарадигмальнин діалог methodologization paradigm pseudo-paradigm sphere of psychology social psychology philosophic methodology paradigmal investigations genesis of psychological knowledge social-psychological knowledge paradigmal chart of investigation metatheory metaparadigm ontology phenomenology epistemology post-modernism positivism criticism constructivism syncretism methodologism methodological reflection mental activity methodological work vita-cultural metaparadigm worldview universals typologisation paradigmal-research methodology nature-scientific psychology humanistic psychology canonic psychology method of actional dialectics empirical dialogical theoretical and metatheoretical mehodologeme inter-paradigmal dialogue |
Дата публікації: | 2012 |
Видавництво: | ТНЕУ |
Бібліографічний опис: | Фурман, А. В. Методологічне обґрунтування багаторівневості парадигмальних досліджень у соціальній психології [Текст] / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. – 2012. – № 4. – С. 78-125. |
Короткий огляд (реферат): | Із позицій сучасної філософської і загальнонаукової методології різнобічно аргументована евриcтичнicть багаторівневих парадигмальних доcлiджень, що здійснюються науковими групами і колективами, та обґрунтовані реалістичні класи і типи парадигм соціально-психологічного пізнання, які дають змогу повнопанорамного холістичного розуміння соціальної дійсності і людини в мережеві її зв’язків і стосунків з іншими навколишніми. Зокрема, відрефлексовані переваги та обмеження концепції парадигми у проекції на особливості вказаного пізнання, доведена доцільність парадигмальних досліджень і виявлені їх сутнісні ознаки у сфері сьогоденного соціально-психологічного дискурсу, аналітично окреслена ґенеза метапарадигм психологічного знання в контексті епістемологічної перспективи філософування, за чітко визначеним набором критеріальних ознак створена типологія дослідницьких методологій, що актуально та потенційно наявні у сучасній соціальній психології, здійснений методологічний аналіз класифікаційних і типологічних моделей різнорівневого уможливлення парадигмальних пошукувань у психології соціальних систем. Уведений у науковий обіг концепт “парадигмальна карта”, що охоплює ідеальний зміст того, у який спосіб картографується соціально-психологічна дійсність з допомогою теоретичних, онтологічних, епістемологічних та метатеоретичних засад виконання низки функцій та сутнісних ознак парадигмально сформатованої дослідницької діяльності окремого наукового співтовариства на певному історичному етапі розвитку психології як науки і в її конкретному соціокультурному контексті. Розкрита евристичність полі-та метапара-дигмальних досліджень, що належать до найскладнішого виміру прикладного філософування - метадос-лідницької методології, предметом якої є інші версії (схеми, моделі, програми) як методологічних розвідок і розробок, так і оргдіяльнісних та імітаційно-ігрових форм професійного методологування, що актуалізують проблемно-модульну миследіяльність науковця у часопросторі перебігу його думки-комунікації з іншими представниками інтелектуальної еліти. From the positions of modern philosophical and general scientific methodology the heuristic feature of multi-level paradigmal investigations, which are carried out by scientific groups and collectives, has been comprehensively analyzed, and the realistic classes and types of paradigms of social-psychological cognition, which allow full holistic realization of social reality and a human in his connection and relation with other people, have been substantiated. The concept “paradigmal chart”, which covers the ideal content of the way of charting the social-psychological reality with the help of theoretical, ontological, epistemological and meta-theoretical grounds of performing the number of functions and essential features of paradigmally formed research activity of a separate scientific co-operation on the definite historical stage of the development of psychology as a science and in its specific socio-cultural context, has been introduced into scientific circulation. The heuristic feature of multi and meta-paradigmal inves- tigations, which belong to the most complex dimension of applied philosophy – meta-research methodology, which subject is made up of other versions (schemes, models, programs) of methodological explorations and development as well as organization-actional and imitation-game form of professional methodologization, which actualize problem- module way of a scientist’s mental activity in the time-space of development of his thought-communication with other representatives of intellectual elite, has been revealed. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/28468 |
Розташовується у зібраннях: | Психологія і суспільство 2012, № 4 (50) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Фурман.pdf | 1.19 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.