Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/40121
Назва: Психологічне проєктування навчально-книжкових комплексів як оргтехнологічних засобів модульно-розвивальної взаємодії
Інші назви: Psychological design of educational-book complexes as orgtechnological means of module-developmental interaction
Автори: Гірняк, Галина
Гірняк, Андрій
Hirnyak, Halyna
Hirnyak, Andriy
Ключові слова: модульно-розвивальна система
психологічне проєктування
суб’єкт освітньої діяльності
знак
символ
смисл
розуміння
коефіцієнт розвитковості
психологічний потенціал
psychological design
the subject of educational activity
sign
symbol
meaning
understanding
psychological potential.
development factor
Дата публікації: 2020
Видавництво: ТНЕУ
Бібліографічний опис: Гірняк, Г. Психологічне проєктування навчально-книжкових комплексів як оргтехнологічних засобів модульно-розвивальної взаємодії [Текст] / Галина Гірняк, Андрій Гірняк // Психологія і суспільство. – 2020. – № 1. – C. 90-103.
Короткий огляд (реферат): У статті обґрунтовано ідею психологічного проєктування інноваційного навчально-книжкового комплексу (НКК) як психодидактичного інструменту суб’єктів освітнього процесу й одночасно як квазісуб’єкта полідіалогічної навчальної взаємодії. Він є предметом різнобічного пізнання і вивчається з позицій різних методологічних підходів – системного, діяльнісного, задачного, комунікативного, гуманістичного, соціокультурного і вітакультурного. В рамках останнього підходу теоретично обґрунтовані, з одного боку, інтегральна модель процесу проєктування навчальних книг, у результаті чого досягнута поелементна повнота його основних етапів і зафіксований вичерпний перелік нормативних вимог, факторів та умов їх ефективної реалізації, з іншого – інноваційний НКК як об’єкт психолого-дидактичного пізнання, наукового проєктування, новаторського конструювання, а на наступних етапах як предмет комплексної експертизи та експериментального впровадження в освітній процес. У підсумку системно представлені теорія, методологія і технологія психологічно доцільної побудови змісту і структури НКК як сукупності загальних принципів, ознак, параметрів та індикаторів, які враховують вікові психологічні закономірності, та індивідуально-типологічні особливості психодуховного розвитку й особистісно-професійного зростання студентів. У дослідженні обґрунтована система функцій НКК, які згруповані за такими критеріальними ознаками: а) носій освітнього змісту, б) фактор розвитку психічних процесів, станів, властивостей і тенденцій, в) організатор процесів самонавчання і самовиховання; г) засіб долучення особистості до безперервного культуротворення шляхом занурення в сферу загальнолюдського досвіду і її внутрішнього психодуховного самовивільнення. У цьому контексті аргументовано підібрані чотири макроструктурних компоненти цього комплексу, які утворюють цілісну систему і проєктуються одночасно, а саме: а) тезаурус або словник, б) навчальний посібник, в) модульно-розвивальний підручник, г) освітня програма самореалізації особистості студента. Пропонована сукупність інструментів задіє психологічний механізм оволодіння людиною інформацією і головне - оргтехнології здійснення цілісного освітнього циклу в системі модульно-розвивального навчання А. В. Фурмана, яка передбачає реалізацію кожною особистістю внутрішньо прийнятної траєкторії саморозвитку. У зв’язку з цим запропонована оргтехнологічна послідовність психологічного проєктування інноваційних НКК, яка охоплює чотири періоди і дев’ять похідних етапів, згідно з якими розроблена система принципів і номенклатура психологічних вимог до змісту та структури навчальних видань для осіб юнацького віку. Також, спираючись на сучасні наукові досягнення у сфері семіотики, психологічної герменевтики, психолінгвістики, психосемантики і психодидактики, розроблена модель взаємодії читача із структурованим змістом зазначеного комплексу, яка обіймає форми фіксації, етапи обробки соціокультурно зумовленої інформації та механізми взаємопереходу останньої у відповідні процеси і суб’єктивовані смислообрази особистісного знання. Вперше розроблена та успішно апробована психодіагностична методика, яка спрямована на виявлення рівня реалізації студентами власного психологічного потенціалу (психічних процесів, станів, властивостей і тенденцій) за підсумками їх взаємодії з навчальною літературою. За допомогою зазначеної методики, що охоплює 432 позитивних і негативних ознаки-індикатора змісту і структури НКК, є змога об’єктивно висловити єдиним числовим показником рівень його розвивальної ефективності як полікомпонентного інноваційного інструментарію. Емпірично аргументований більш високий рівень психодидактичної якості та психологічної ефективності застосування інноваційних НКК порівняно з традиційними навчальними книгами. Поряд з цим, за допомогою кореляційного аналізу, виявлено прямий лінійний зв’язок між академічною успішністю студентів і рівнем сформованості їхніх інформаційно-пізнавальних умінь-здатностей роботи (застосування адекватних читацьких стратегій, алгоритмів, операцій, прийомів) з навчальними книгами. The article substantiates the idea of psychological designing of an innovative educational-book complex (EBC) as a psychodidactic tool of educational process’ subjects and at the same time a quasi-subject of polydialogical educational interaction. It is a subject of versatile cognition and is studied from the standpoints of different methodological approaches – systemic, activity, task, communicative, humanistic, socio-cultural and vitacultural. In the framework of the last approach theoretically are substantiates, on the one hand, an integrated model of the process of designing educational books, as the result of which element-by-element fullness of its main stages is achieved and an exhaustive list of regulatory requirements, factors and conditions for their effective implementation is stated, and on the other hand - an innovative EBC as an object of psychological-didactic cognition, scientific design, innovative construction, and in the following stages as a subject of complex examination and experimental introduction into the educational process. Thus, the theory, methodology and technology of psychologically expedient construction of EBC content and structure as a set of general principles, features, parameters and indicators are systematically presented, that take into account age-old psychological patterns, as well as individual-typological peculiarities of psycho-spiritual development and personal-professional growth of students. The study substantiates the system of EBC functions, which are grouped according to the following criteria: a) a carrier of educational content, b) a factor of the development of mental processes, states, properties and tendencies, c) an organizer of processes of self-learning and self-education; d) a means of involving personality n continuous cultural formation through immersion into the sphere of human experience and his internal psycho-spiritual self-liberation. In this context, four macrostructural components of this complex, which form a coherent system and are designed simultaneously, are argued: 1) a thesaurus or dictionary, 2) a tutorial, 3) a module-developmental textbook, and 4) an educational program for self-realization of the student’s personality. The proposed set of tools implements the psychological mechanism of human mastering the information and, most importantly, the organizational technology of implementing a holistic educational cycle in the module-developmental training system, which involves implementation of each internally acceptable trajectory of self-development. In this regard, the orgtechnological sequence of psychological design of innovative EBCs is proposed, which covers four periods and nine derivative stages, according to which the system of principles and nomenclature of psychological requirements for the content and structure of educational publications for adolescents is developed. Also, based on the modern scientific achievements in the field of semiotics, psychological hermeneutics, psycholinguistics, psychosemantics and psychoidactics, the model of interaction between the reader and the structured content of the specified complex is developed, which covers the forms of fixation, stages of processing socio-culturally determined information and mechanisms of mutual transition of the last one into the corresponding processes and subjective meanings-images of personal knowledge. A psychodiagnostic methodic was developed and successfully tested for the first time, aimed at identifying students’ level of realization of their own psychological potential (mental processes, states, properties and tendencies) based on their interaction with the educational literature. Thanks to this technique, which covers 432 positive and negative indicators of the EBC content and structure, there is an ability to objectively express in a single digit the level of its developmental effectiveness as a multicomponent innovative toolkit. Much higher level of psycho-didactic quality and psychological efficiency of using innovative EBCs is empirically argued in comparison with traditional educational books. Along with that, a direct linear relationship between the student’s academic achievement and the level of formation of their informative-cognitive skills of work (application of adequate reading strategies, algorithms, operations, techniques) with educational books were revealed by means of correlation analysis.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/40121
Розташовується у зібраннях:Психологія і суспільство 2020. - № 1 (79)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Гірняк.pdf540.58 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.