Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/40986
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorХайрулін, Олег-
dc.contributor.authorKhairulin, Oleh-
dc.date.accessioned2021-03-09T08:50:03Z-
dc.date.available2021-03-09T08:50:03Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationХайрулін, О. Гра як психологічна проблема життєдіяльності суб'єкта [Текст] / Олег Хайрулін // Психологія і суспільство. – 2020. – № 4 (82). – С. 24-53.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/40986-
dc.description.abstractСучасні особливості життєдіяльності людини характеризуються накопиченням ризиків критичної невизначеності, дефіциту передбачуваності та раціональних засновків для продуктивного прийняття рішень і соціальної взаємодії. Це актуалізує масштабні проблеми розмаїтого генезису. Зокрема, це глобальні проблеми військово-політичного, медико-соціального та культурно-економічного контексту. Прикладами цього є гібридне геополітичне протистояння, санітарна криза COVID-19, прекаріат-рухи Gilets jaunes і BLM та ін. Тому перед сучасною людиною постає критична необхідність знаходити і вживати надійні засоби життєдіяльності за таких умов. Наукова психологія має завдання створювати і надавати практичні ментальні інструменти для життя людини у складних соціальних умовах. Розробку таких ментальних інструментів доцільно здійснювати на мультидисциплінарних методологічних основах. Попередній аналіз таких основ свідчить, що універсальним інструментом життя людини у складних соціальних умовах є гра. Феномен гри знаходиться в предметному полі філософських, психологічних, математичних, соціологічних, культурологічних та політичних наукових ініціатив. Компаративний науковий аналіз підтверджує, що гра – це універсальна онтофеноменальна форма та продуктивна програма життєдіяльності суб’єкта; спосіб буття людини та суспільства в складних умовах. В межах наукової методології гра стає канонічним мультидисциплінарним базисом досліджень життєдіяльності людини і суспільства. Таку можливість грі надає її здатність забезпечувати процеси системогенезу людини та соціальної групи. Гра як програми життєдіяльності суб’єкта оптимально забезпечує виконання фундаментальних принципів системогенезу: 1) упорядкованої цілісності; 2) самостабілізації; 3) самоорганізації, 4) ієрархізації та 5) взаємоспівдії компонентів системи. Серед цих принципів провідну роль відіграє принцип взаємоспівдії. Він забезпечується механізмами вивільнення компонентів системи від надлишкових ступенів свободи, створення моделі корисного для системи результату. Наведені принципи аксіоматично та ізоморфно реалізуються як на рівні особистості, так і на рівні соціальної комунікації. Це відбувається завдяки ігрової програми суб’єкта, яка точно відповідає актуальній для нього ситуації. Універсальним системоутворюючим фактором генезу ігрової програми суб’єкта є корисність. Гра об’єднує часо-просторові показники, показники якості результату, механізми його верифікації. Гра носить програмно-генетичний контекст впливу на формування поведінки людини від модусу імітації до модусу повноцінної дії у невизначеності. Повноцінне застосування гри як програми діяльності в складних умовах поширює в суспільстві пріоритети інтерсуб’єктної комунікативної раціональності. Канонічність гри тут проявляється в ізоморфізмі її змісту і механізму з механізмами Парето-оптимальності (математична теорія ігор), комунікативної раціональності (філософія), таксономії видів провідної діяльності людини (психологія діяльності). Modern features of human life activity are characterized by the accumulation of risks of critical uncertainty, lack of predictability and rational basis for productive decision-making and social interaction. It actualizes the large-scale problems of various genesis. In particular, it is talked about global problems of the military-political, medical-social and cultural-economic context. The hybrid geopolitical confrontation, the COVID-19 sanitary crisis, the precariat-movements Gilets jaunes and BLM and others are the examples of this. Therefore, a modern person is faced with the critical urgency to find and use reliable means of life activity in such conditions. Scientific psychology has the task of creating and providing practical effective mental tools for a person’s life in the complex social conditions of everyday life. The development of such tools should be carried out on a multidisciplinary methodological basis. It is argued that the most important tool of human life under these circumstances is the phenomenon of the game which is in the subject field of philosophical, psychological, mathematical, sociological, cultural and political discourses. Comparative scientific analysis confirms that the game is a universal onto-phenomenal form and a productive program of subject’s rational life activity; a way of the person’s and a society’s being in difficult conditions. In the field of scientific methodology, the game becomes a canonical multidisciplinary basis for research of this range of problems. This opportunity is given to the game by its ability to ensure the processes of systemgenesis of human and social group, because it is the game as a metaprogram of the subject’s life activity that optimally ensures the implementation of the fundamental principles of systemgenesis: a) ordered integrity; b) self-stabilization; c) self-organization, d) hierarchization and e) interaction of system components. Among these principles, the leading role is played by the principle of mutual cooperation, which is provided by the mechanisms of releasing the components of the system from excessive degrees of freedom, creating a model of useful results for it. These principles are axiomatically and isomorphically implemented both at the level of personality and at the level of social communication. This is due to the game programming of the subject, which exactly corresponds to the situation relevant to him. A universal system-forming factor in the genesis of a personal game program here is usefulness. The game combines time-space indicators, indicators of the result quality, and the mechanisms of its verification. The game introduces a program-genetic context of influence on the formation of human behavior from the mode of imitation to the mode of full-fledged action in moments of uncertainty. The full-fledged application of the game as a metaprogram of activity in difficult conditions spreads in society the priorities of intersubjective communicative rationality. The canonicity of the game here is manifested in the isomorphism of its content and participation with the mechanisms of Pareto-optimality (mathematical game theory), communicative rationality (philosophy), and taxonomy of the types of leading human activity (psychology of activity).uk_UA
dc.publisherТНЕУuk_UA
dc.subjectграuk_UA
dc.subjectневизначеністьuk_UA
dc.subjectсвіт VUCAuk_UA
dc.subjectгібридна війнаuk_UA
dc.subjectпрекаріатuk_UA
dc.subjectсуб’єкт життєдіяльностіuk_UA
dc.subjectвчинокuk_UA
dc.subjectпринципuk_UA
dc.subjectмодусuk_UA
dc.subjectканонuk_UA
dc.subjectсистемогенезuk_UA
dc.subjectсистемоутворюючий факторuk_UA
dc.subjectкорисністьuk_UA
dc.subjectтаксономіяuk_UA
dc.subjectупорядкована цілісністьuk_UA
dc.subjectсамостабілізаціяuk_UA
dc.subjectсамоорганізаціяuk_UA
dc.subjectієрархізаціяuk_UA
dc.subjectвзаємоспівдія компонентів системиuk_UA
dc.subjectігрова програмаuk_UA
dc.subjectкомунікативна раціональністьuk_UA
dc.subjectінтерсуб’єктивністьuk_UA
dc.subjectтеорія ігорuk_UA
dc.subjectпровідна діяльністьuk_UA
dc.subjectПарето-ошимальністьuk_UA
dc.subjectgameuk_UA
dc.subjectuncertaintyuk_UA
dc.subjectVUCA worlduk_UA
dc.subjecthybrid waruk_UA
dc.subjectprecariatuk_UA
dc.subjectsubject of life activityuk_UA
dc.subjectactionuk_UA
dc.subjectprincipleuk_UA
dc.subjectmodeuk_UA
dc.subjectcanonuk_UA
dc.subjectsystemgenesisuk_UA
dc.subjectsystem-forming factoruk_UA
dc.subjectusefulnessuk_UA
dc.subjecttaxonomyuk_UA
dc.subjectordered integrityuk_UA
dc.subjectself-stabilizationuk_UA
dc.subjectself-organizationuk_UA
dc.subjecthierarchizationuk_UA
dc.subjectinteraction of system componentsuk_UA
dc.subjectgame metaprogramuk_UA
dc.subjectcommunicative rationalityuk_UA
dc.subjectintersubjectivityuk_UA
dc.subjectgame theoryuk_UA
dc.subjectleading activityuk_UA
dc.subjectPareto-optimalityuk_UA
dc.titleГра як психологічна проблема життєдіяльності суб'єктаuk_UA
dc.title.alternativeGame as a psychological program of the subject’s life activityuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Психологія і суспільство 2020. - № 4 (82)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Хайрулін.pdf738.61 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.