Обласні військові адміністрації як тимчасові органи державної місцевої влади
Loading...
Files
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ЗУНУ
Abstract
Розглянуто особливості адміністративно-правового статусу обласних військових адміністрацій як
тимчасових органів державної місцевої влади, що здійснюють публічне адміністрування на місцях. Виокремлено та розглянуто особливості адміністративно-правового статусу обласних військових адміністрацій як
суб’єкта публічного адміністрування, до яких належать: особливості утворення та припинення діяльності,
особливості наділених повноважень, особливості підпорядкування.
Зазначено, що обласні військові адміністрації надалі виконують повноваження обласних державних
адміністрацій, пов’язані з забезпеченням проведення фінансової політики, політики у сферах праці та зайнятості населення, соціального захисту, охорони здоров’я, освіти, науки і культури, охорони природи, екологічної
безпеки і природокористування, а також повноваження щодо забезпечення реалізації прав і свобод людини та
громадянина. Поряд з цими повноваженнями обласні військові адміністрації наділені повноваженнями щодо
запровадження та забезпечення здійснення заходів правового режиму.
Акцентовано увага на тому, що обласні військові адміністрації мають подвійне підпорядкування залежно від повноважень, що вони виконують. The article deals with the peculiarities of the administrative and legal status of regional military administrations,
as temporary state local executive authorities that carry out local public administration. Peculiarities of the administrative
and legal status of regional military administrations as a subject of public administration are identified and considered,
which include: peculiarities of formation and termination of activity, peculiarities of assigned powers, peculiarities of
subordination.
It is noted that regional military administrations are formed by the decision of the President of Ukraine at
the request of regional state administrations or military command and cease their activities only 30 days after the
termination or cancellation of martial law.
It is noted that regional military administrations are continued to carry out the powers of regional state
administrations related to ensuring the implementation of financial policy, policy in the spheres of labor and employment
of the population, social protection, health care, education, science and culture, nature protection, environmental safety
and nature management, as well as the authority to ensure the realization of human and citizen rights and freedoms.
Along with these powers, regional military administrations are empowered to introduce and ensure the implementation
of legal regime measures.
Attention is focused on the fact that regional military administrations have dual subordination depending on
the powers they exercise. The General Staff of the Armed Forces of Ukraine directs, coordinates and controls the
activities of regional military administrations in the implementation of powers to ensure defense, public safety and
order, protection of critical infrastructure, implementation of martial law measures. The Cabinet of Ministers of Ukraine
directs, coordinates and controls activities on issues related to ensuring the implementation of executive power on the
ground.
Description
Citation
Яковчук, Я. Обласні військові адміністрації як тимчасові органи державної місцевої влади [Текст] / Ярослав Яковчук // Актуальні проблеми правознавства. – 2022. – Вип. 4. – С. 109-116.